Dagens PS

Konsumenterna sviker e-handelsjättar

e-handelsjättar
E-handeln har det fortsatt tufft efter pandemin. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 juli 2022Publicerad: 16 juli 2022

Bara en av fem e-handelsjättar som SvD kikat närmare på går med vinst under årets andra kvartal – resten har negativ tillväxt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyko är det den enda av fem e-handelsjättar som enligt tidningen lyfter i andra kvartalet.

Lyko ökar omsättningen 15,3 procent och går starkt på på alla områden.

Övriga bolag uppvisar däremot negativ tillväxt.

Under perioden januari till maj i år tappar den svenska e-handeln 13 procent av sin omsättning, framgår det vidare.

“E-handelsmarknaden fortsätter att påverkas av globala logistik- och produktionsutmaningar samtidigt som inflationen är hög och konsumtionen sviktar. En perfekt storm helt enkelt”, skriver Daniel Mühlbach, vd för Footway, i ett pressmeddelande.

Anneli Furustad, e-handelsprofil och produktchef hos Coop, spår att det blir fortsatt tufft för sektorn även om hon svårt att sia om vad utfallet blir i tredje kvartalet i år:

“Världsläget är oroligt på flera plan. Inflation, prishöjningar inom energi, dyrare bolån är bara en del av bilden. Sammantaget gör det att kunderna prioriterar hårdare. Aktuella siffror visar ingen lättnad under 2022 för den genomsnittlige konsumentens köpkraft”, säger hon i SvD-artikeln.

Footway redovisar en förlust på 27,1 miljoner kronor.

Desinios resultat före skatt blev minus 48,3 miljoner.

ANNONS

Läs mer här.

Läs även: Kvinnor e-handlar mer än män men omsättningen minskar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS