Dagens PS

Kinas e-handelsjättar slog rekord på readagen

Kinas två stora e-handelsbjässar Alibaba och JD.com satte nya försäljningsrekord under årets Singles day-event. (Foto: TT)
Kinas två stora e-handelsbjässar Alibaba och JD.com satte nya försäljningsrekord under årets Singles day-event. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 12 nov. 2020Publicerad: 12 nov. 2020

Kinas två stora e-handelsbjässar Alibaba och JD.com satte nya försäljningsrekord under årets Singles day-event.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Alibabas försäljning för de elva dagarna fram till och med eventet, som varje år hålls den 11 november, uppgick till 498,2 miljarder yuan, motsvarande 649 miljarder kronor. Det är en nästan fördubbling från fjolårets 268,4 miljarder yuan.

JD.coms försäljning uppgick till 271,5 miljarder yuan, motsvarande 353 miljarder kronor, och var därmed långt över fjolårets 204,4 miljarder yuan.

Den totala försäljningen på alla e-handelsplattformar under själva 11 november uppgick till 332,87 miljarder yuan. Det är en minskning från fjolårets 410,1 miljarder yuan, enligt data från Syntun.

Inför eventdagen hade de kinesiska teknikbolagen, inklusive Alibaba och JD.com, tappat mycket på nya konkurrensregleringar. Men på torsdagen verkade en återhämtning ha tagit vid. Alibaba var upp cirka tre procent i Hongkong medan JD.com avancerade över sju procent på samma börs.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]