Dagens PS

Google vill åter ta upp kampen om e-handeln med Amazon

Google vill åter ta upp kampen mot Amazon och ge sig in på e-handelsmarknaden
Google vill åter ta upp kampen mot Amazon och ge sig in på e-handelsmarknaden. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 maj 2022Publicerad: 27 maj 2022

Google vill åter satsa på e-handel och komma åt en marknad som beräknas nå över 22 biljoner år 2025, något bolaget tidigare har misslyckats med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Prabhakar Raghavan, en hög chef på Google som ansvarar för de flesta av bolagets största tjänster är sök, kartor, reklam och mer, är fast besluten att ta bolaget till e-handelsmarknaden, det rapporterar Bloomberg.

Marknaden för e-handel beräknas nå 2,27 biljoner dollar, motsvarande 22,33 biljoner kronor, till år 2025. Google har flera gånger tidigare försökt ta sig in på e-handelsmarknaden, men misslyckats.

Försökt efterlikna Amazon

Google har utan att lyckas försökt efterlikna den onlineåterförsäljningstjänst som Amazon.com har, men nu positionerar sig Google som en fri marknadsplats för handlare och rivaler till Amazon, utformad för att konsumenter ska känna sig mer bekväma med att handla med Google.

Vid Googles programvarukonferens tidigare i maj demonstrerade Prabhakar Raghavan och hans kollegor nya funktioner, bland annat en som låter användare söka efter produkter med hjälp av foton. I tisdags presenterade Google en funktion som möjliggör för användare att gå från säljlistor på en Googlesökning till säljarnas kassasidor, med ett enda klick.

Prabhakar Raghavan hoppas att de nya initiativen ska få miljontals människor att klicka på köp så att säljare lockas att köpa många fler Googleannonser.

Kan förlora säljare till Google

Amazon riskerar att förlora säljare till Google, som kan ge deras varumärken en väg att växa utanför sin marknadsplats, något som kan tvinga Amazon att mer aggressivt uppvakta säljare med rabatter på sådant som avgifter, reklam och logistiktjänster.

Amazon är dock en väldig rival för Google, som står inför stora utmaningar. Bolagets förnyade satsning på e-handel sammanfaller med minskande onlinehandel när konsumenter återgår till gamla mönster efter pandemin.

ANNONS

Avtagande tillväxt för e-handeln

Nyligen rapporterade Amazon och Ebay avtagande tillväxt och svaga vinstutsikter, dessutom har Google alltid försökt få sin befintliga teknik att vara en del av sitt e-handelserbjudande, men att förvandla sajten till en shoppingplats kan förstöra upplevelsen och skrämma bort besökare.

Enligt Prabhakar Raghavan ska shopping på Google vara supersmidigt och om konceptet fungerar som bolaget tänker menar han att shoppare inte behöver fundera på om de söker, är på Google eller på Amazon.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Amazon gör sin första förlust på sju år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]