När forskare undersöker e-handelns hantering av returer står det klart att “chockerande” mycket av det som skickas tillbaka åker i soporna.
Forskare: "Chockerande många klädreturer slängs"
Mest läst i kategorin
Det är forskare vid Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet som undersökt hur e-handelsföretagen hanterar de varor vi köpt via e-handel och skickar tillbaka.
Forskare: “Chockerande mängder”
De konstaterar att de flesta av de kläder och en hel del elektronik helt sonika går till soptippen.
“Vi hade anat det, men det är chockerande att det är sådana mängder”, säger en av forskarna, Carl Dalhammar, enligt Dagens Nyheter. “Det handlar framför allt om kläder och billig elektronik som man kanske har för stora lager av och där man har mycket returer.”
“Vi hade anat det, men det är chockerande att det är sådana mängder
Ekonomisk fråga för e-handelsbolagen
Produkterna är relativt sett billiga, men den arbetskraft som ska ta hand om returerna och lägga ut dem till ny försäljning är dyr, berättar Dalhammar. Det blir alltså billigare för företaget att köra returerna till soptippen än att återbruka.
En del går till second hand-försäljning eller välgörenhet, men det mesta kastas alltså bort. Det går som kund inte att tro att det man skickar tillbaka kommer till användning för någon annan.
Intervjuat nyckelpersoner
Det är Carl Dalhammar, Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont som dels gjort kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner, dels gått igenom den forskning som redan finns. Intervjupersonerna är överens.
“Studien vi gjorde, där vi intervjuade personer anonymt i leverantörskedjan för elektronik och kläder i Västeuropa, bekräftar bilden av att det slängs väldigt mycket”, säger Carl Dalhammar enligt DN.
Reglering på EU-nivå
De forskare som står bakom undersökningen anser att det krävs regleringar. De vill att tillverkarna ska redovisa hur mycket de slänger, och på sikt kan det också bli förbud mot att kasta bort produkter det inte är något fel på.
Lyxföretagen förstör heller
Det är inte bara billiga grejor som åker på soptippen, heller.
“Lyxföretagen förstör hellre produkterna för att man inte vill kannibalisera på sin marknad”, säger Carl Dalhammar.
Den undersökning forskare gjort gäller inte bara Sverige, utan hela Västeuropa. Dalhammar berättar att det är förbjudet att slänga returer direkt i Frankrike, där måste man först undersöka om de kan skänkas till välgörande ändamål, till exempel.
“Ger inte lyxprodukter till tiggare”
“Men det fungerar inte jättebra”, säger Carl Danhammar. “Det är klart att företagen inte distribuerar lyxprodukter till tiggare. De kommer inte att kannibalisera på sin försäljning genom att ge bort produkterna.”
Hur ska man då komma bort ifrån problemet med e-handelsreturerna? Forskarna anser att det finns två vägar man kan gå.
Kosta pengar att returnera
Det ena är att lagstifta om att det ska kosta pengar att skicka tillbaka varor. Det gör att folk tänker till innan de beställer.
Den andra vägen är att lagstifta om kvalitet, produkterna ska hålla längre och vara möjliga att reparera
“Vi kanske kan reglera fram fler reparerbara produkter och då kan man förhoppningsvis gå tillbaka till ett system där vi köper färre produkter, men av högre kvalitet”, säger Carl Dalhammar enligt DN.
Läs även: Indiens soptippar stor klimatbov – läcker metan
Läs även: Din julklapp blir svårare att lämna tillbaka
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.