När den globala e-handeln ökar blir recensioner och betyg på nätet allt viktigare. Nu slår experter larm om vad vi måste se upp med.
Falska betyg – så luras du på nätet
Mest läst i kategorin
E-handeln kommer att stå för 41 procent av den globala försäljningen inom detaljhandeln år 2027, enligt en ny prognos från Boston Consulting Group.
Det är mer än en fördubbling från de 18 procent e-handeln stod för 2017.
En aspekt av många på den utvecklingen är att recensioner och betyg på nätet kommer att fortsätta vara viktiga och för många spela en avgörande roll i köpbeslut.
Det sätter fokus på det gigantiska problemet med falska recensioner.
Kan själv lämna falska betyg
För någon månad sedan gjorde Vi bilägare en granskning inom marknaden för reservdelar och bilprylar.
”Många av betygen är falska och i vissa fall är det busenkelt att själv skicka in falska recensioner”, konstaterade tidningen efter sin genomgång.
2021 gjorde Tripadvisor en genomgång av de 26 miljoner recensioner som skrevs på dess egen plattform året innan.
Resultatet visade att nästan en miljon av dessa recensioner var köpta eller skrivna av företagen själva.
Vill få stopp på lögner
Den brittiska regeringen lade förra året fram ett förslag till lag som förbjuder falska recensioner på nätet.
Den ger den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten möjlighet att bötfälla företag med upp till tio procent av sin globala omsättning om man nyttjar falska recensioner.
Läs mer: Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien – Dagens PS
Man hade då konstaterat att det genomsnittliga hushållet i Storbritannien gör av med motsvarande drygt 11 000 kronor på inköp där man påverkats av nätrecensioner och ytterligare motsvarande 750 kronor på oönskade prenumerationer.
Nästan alla kollar
En undersökning från tidigare i år visar att mer än 99 procent läser recensioner på nätet då och då och att 87 procent gör det relativt regelbundet.
Upp till 40 procent av dessa online-rekommendationer är opålitliga, enligt en forskningsgrupp CNBC refererar.
De här falska recensionerna påverkar köpbeslut för motsvarande drygt 1 500 miljarder kronor per år, skriver CNBC som lämnar fem tips från Kay Dean, en utredare av bedrägerier på nätet.
Fem tips för att inte bli lurad
Här är Kay Deans fem tips:
1. Har ett företag onormalt många femstjärniga recensioner under en mycket kort tidsperiod, är det en tydlig varningsflagga.
2. Kontrollera recensentens historia. Var skeptiska till dem som bara lämnat en recension eller till förekomsten av många låsta Google-profiler.
3. Vem är recensenten? Var försiktig om recensenten använder en bild på en kändis eller ett slumpmässigt foto – eller om hen lämnat en mängd recensioner på kort tid från helt skilda geografiska områden.
4. Bilder, inlägg och lögner. Var uppmärksam även på detaljerade recensioner. De kan vara lika falska som de med bara stjärnor och ingen text.
5. Prata med riktiga människor. Fråga vänner och släktingar istället för att lita på virtuella recensioner, är Deans allra bästa råd.
Läs även:
Julhandel: Så undviker du falska recensioner online – Dagens PS
Fejkade recensioner – växande problem för bilhandeln – Dagens PS
Airbnb-bluff avslöjad – så blir hyresgäster skinnade – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.