Dagens PS

Expert: Låt inte corona stoppa digitaliseringen

Företag som låter coronaviruset sätta stopp för den digitala affärsstrategin riskerar att straffas konkurrensmässigt, varnar KPMG:s expert i artikeln. (Foto: TT)
Företag som låter coronaviruset sätta stopp för den digitala affärsstrategin riskerar att straffas konkurrensmässigt, varnar KPMG:s expert i artikeln. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 mars 2020Publicerad: 30 mars 2020

“Det kommer att bli en uppdämd efterfrågan och när den här perioden är slut kommer konsumtionen att öka igen och då vill du kunna dra nytta av det”. Det säger Steve Bates, global ledare för KPMG:s kompetenscenter för cio:er, i en artikel på Computer Sweden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt honom gäller det att vinna mark nu på den digitala fronten, när krisen är som värst, för att sedan ha ett försprång gentemot konkurrenter som valt den andra vägen; att bromsa sin digitala affärsstrategi på grund av virusutbrottet.

Fel val kommer surt efteråt

“Du måste strunta i den första instinkten att göra dig kvitt ditt transformationsarbete och återgå till din traditionella verksamhetsmodell, vilket ligger i vår mänskliga natur att göra”, varnar Steve Bates enligt Computer Sweden, som berättar att tidigare kriser satt stopp för många företags digitala satsningar vilket sedan straffat sig när kriserna blåst över.

Enligt KPMG hänger 80 procent av bolagens tillväxtintäkter fram till 2022 ihop med den digitala utvecklingen.

Därför är det av största vikt att man inte låter coronaviruset hindra den digitala omställningen, anser KPMG och slår fast att företag som prioriterar rätt nu står mer konkurrenskraftiga när pandemin är över.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]