E-handeln minskade i omsättning med 17 procent i mars, jämfört med samma period i fjol. Det framgår av Svensk Handels e-handelsindikator.
E-handeln minskade kraftigt i mars
Mest läst i kategorin
Lägre genomsnittliga köpbelopp uppges vara huvudförklaringen till e-handelssektorns minskade omsättning, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande. 2022 blir sannolikt ett år som sammantaget kommer att präglas av minskad omsättning i e-handelssektorn.
Under första kvartalet 2022 backade e-handelns omsättning med totalt 13 procent och minskningstakten i mars är densamma som i februari. Enligt Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, bör e-handlarnas minskade omsättning analyseras med de mycket höga jämförelsetalen från rekordåret 2021 i åtanke.
Han tillägger att det mesta talar för att e-handelns omsättning blir lägre 2022 jämfört med 2021. Samtidigt steg omsättningen med 2 miljarder i mars jämfört med februari.
Minskade köpbelopp i e-handeln
Andelen konsumenter som e-handlat under mars ökade dock jämfört med i februari, från 64 till 67 procent. De minskade genomsnittliga köpbeloppen förblir dock huvudförklaringen till e-handelssektorns minskade omsättning. I mars var det genomsnittliga köpbeloppet nämligen 16 procent lägre jämfört med samma månad 2021.
Enligt Johan Davidson kan e-handeln inte förvänta sig nya kortsiktiga försäljningsrekord utan den extra skjutsen som pandemin innebar. Han konstaterar samtidigt att e-handelns relativt höga omsättning under mars skyms av statistiken från rekordåret 2021.
Läs även: Stora problem med returer för e-handlare som Amazon
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.