Den 1 maj i år införs en helt ny konsumentköplag med fokus på digitalt innehåll och digitala tjänster. Men trots att lagen snart börjar gälla är det ännu många företag som inte har koll på vad som gäller.
E-handeln inte redo för ny konsumentköplag
Mest läst i kategorin
Förändringens vindar blåser inom konsumenträtten. Den 1 maj träder en helt ny konsumentköplag i kraft som ger ett förstärkt konsumentskydd anpassat till dagens digitala klimat och bland annat påverkar reklamationer och “gratistjänster” i utbyte mot personuppgifter.
Som tillägg till det införs även sanktionsavgifter på 4 procent av omsättningen. Med några dagar kvar tills konsumentköplagen börjar gälla är det dock många företag som inte hunnit sätta sig in i vad den ny lagen innebär, än mindre se över sina köpvillkor.
Det menar Anna Ersson, advokat på Advokatfirman Delphi. Som specialist på konsumenträtt hjälper Delphi företag att förbereda sig inför de nya reglerna.
Enad Europa-marknad
Lagen som grundar sig på EU-direktiv syftar till att uppnå en mer enad marknad i Europa. Tanken är därför att flera av reglerna kommer att gälla inom hela EU, även om lokala avvikelser fortsatt kommer att förekomma.
”Tyvärr lyckades man inte nå fullständig harmonisering inom EU, vilket vi hoppades på. Det hade underlättat för alla företag som säljer på flera marknader inom EU”, säger Anna Ersson i ett pressmeddelande.
Enligt de nya riktlinjerna, som bland annat rör reklamationer, måste företagen erbjuda sina kunder villkor som ligger i linje med de tvingande reglerna i lagen, oavsett om försäljningen sker online eller i fysisk butik.
”Nyheterna innebär bland annat att presumtionstiden för att ett fel fanns redan vid köpet förlängs från sex månader till två år. Det innebär en stor förändring i reklamationshanteringen för många företag. Dessutom behöver företag som erbjuder olika typer av garantier se över dessa så de faktiskt innebär att konsumenten får bättre villkor än vad som följer av lagen”, säger Anna Ersson.
Nya regler för gratistjänster
Ytterligare en nyhet är att digitala tjänster, till exempel streaming kommer att regleras. Hit hör också så kallade ”gratistjänster” som kommer att omfattas av tvingande regler i de fall man som kund erhåller tjänsten i utbyte mot sina personuppgifter.
Något som är viktigt att ha koll på som företagare.
”Här gäller det för alla företag som tillhandahåller appar till privatpersoner att undersöka om de omfattas av tvingande konsumentregler”, säger Anna Ersson.
Sanktioner på upp till 4 procent
Med det sagt är det många företag som är noga med att följa regelverket. Dock inte som ett resultat av sanktioner från myndigheter. Av det skälet skärper EU-kommissionen sanktionsreglerna till sommaren.
”Sanktionsavgifter på upp till 4 procent av omsättningen kommer gälla generellt för flera av konsumentreglerna. Utöver dessa regler införs även flera andra nyheter, bland annat nya regler vid rea och produktrecensioner”, säger Anna Ersson.
För att vara på säkra sidan och undvika den typen av avgifter som e-handlare rekommenderar Anna Ersson att man genomför en juridisk granskning av sin sajt.
Läs även: Apple släpper kanonrapport – analytikerna hade fel
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.