Igår kom beskedet att e-handeln minskade 2022 – för första gången sedan 2006. I dag kommer beskedet att 2023 startat lika illa, med nya minus för e-handeln.
E-handeln fortsätter att backa – även 2023
Mest läst i kategorin
Postnord levererade sin E-barometer för 2022 igår och visade, trots en omsättning på 136 miljarder kronor 2022, en minskning med sju procent.
Det var den första minuset för svensk e-handel på helår sedan 2006.
Kraftigt minus
I dag kommer Svensk handel med sin E-handelsindikator för januari 2023 och visar att kräftgången fortsätter.
E-handelns omsättning – mätt som svenska konsumenters e-handel från svenska aktörer – sjönk med 17 procent om man jämför med januari 2022.
Inkluderar man e-handeln från utlandet är vi fortfarande på ett kraftigt minus, även om det då stannar på 12 procent.
Förklaringarna är att färre svenskar e-handlar och att de som gör det handlar för i snitt 16 procent lägre belopp.
“Fortsätter nedåt”
“Tyvärr ser vi att den dystra utvecklingen fortsätter. Det allmänna konjunkturläget medför att konsumenternas köpkraft fortsätter att försvagas, något som slår hårt mot hela handeln, e-handeln inkluderat”, säger Svensk handels innovationschef Per Ljungberg.
Och någon snar ljusning ser organisationen inte.
“Det finns inte mycket som tyder på att köpkraften kommer bli starkare i närtid, vilket är oroväckande”, konstaterar Per Ljungberg.
Kräver kreativitet
“Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt. Istället för att fokusera på nyanskaffning av kunder behöver e-handlare satsa på att optimera och analysera sin befintliga kunddatabas för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden, vid rätt tidpunkt och i rätt kanaler”, är innovationschefens analys.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.