Svensk e-handel fortsätter klinga av med ett nytt tapp på 8 procent även under årets andra kvartal, visar nya siffror.
Därför fortsätter fallet för svensk e-handel
Mest läst i kategorin
Nedgången i svensk e-handel är därmed lika stor som under första kvartalet, konstaterar Postnord i sin dagsfärska E-barometer.
Enligt Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, är den minskade e-handeln ett resultat av att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur som gör att konsumenter håller hårdare i plånboken.
Det märks särskilt när det gäller konsumtion av sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar, menar han.
“E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga”, säger Mathias Krümmel i pressmeddelandet.
Svensk e-handel i Q2 i korthet:
• E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.
• Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.
• Dagligvaror har minskat mest (-28 procent) följt av sport och fritid (-12 procent), böcker och media ( -9 procent) under andra kvartalet.
• Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd önskvärt leveransalternativ.
• Intresset för paketboxar har ökat snabbt under senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret är ökningen enligt Postnord 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.
• 32 procent har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.
• 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.
Läs även: Överraskning: Negativt år för e-handel
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.