Svensk e-handel fortsätter klinga av med ett nytt tapp på 8 procent även under årets andra kvartal, visar nya siffror.
Därför fortsätter fallet för svensk e-handel
Mest läst i kategorin
Nedgången i svensk e-handel är därmed lika stor som under första kvartalet, konstaterar Postnord i sin dagsfärska E-barometer.
Enligt Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, är den minskade e-handeln ett resultat av att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur som gör att konsumenter håller hårdare i plånboken.
Det märks särskilt när det gäller konsumtion av sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar, menar han.
“E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga”, säger Mathias Krümmel i pressmeddelandet.
Svensk e-handel i Q2 i korthet:
• E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.
• Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.
• Dagligvaror har minskat mest (-28 procent) följt av sport och fritid (-12 procent), böcker och media ( -9 procent) under andra kvartalet.
• Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd önskvärt leveransalternativ.
• Intresset för paketboxar har ökat snabbt under senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret är ökningen enligt Postnord 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.
• 32 procent har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.
• 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.
Läs även: Överraskning: Negativt år för e-handel
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.