Dagens PS

Augmented reality ska förändra e-handeln

augmented reality
Augmented reality lär spela en stor roll i e-handelns framtid. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 24 juni 2021Publicerad: 05 maj 2021

Supermodellen och affärskvinnan Natalia Vodianova vill förändra modevärlden och investerar nu i augmented reality (AR) med målet att göra e-handel mer hållbart. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Natalia Vodianova är än idag mest känd för sin tid som supermodell. Men förutom att ha varit ansiktet utåt för modehus som Prada och Chanel har Vodianova på senare år intresserat sig mest för tech-industrin. 

Imponerande investeringsportfölj

Sedan 2015 har hon och affärspartnern Timon Afinsky byggt upp en investeringsportfölj med över 20 tech-företag. Ett exempel är sömnappen Loóna som prisats Bästa App av Google. 

Senaste nytt är att Vodianova investerat i startupen Wanna, ett företag som med hjälp av AR tillåter kunder att virtuellt prova kläder innan man köper dem – det digitala svaret på det klassiska provrummet. Nu är planen att förändra e-handeln med hjälp av möjligheterna som AR ger. 

Hållbarhet i fokus

“Modevärlden är så skadlig för miljön. Med den här typen av teknologi kommer människor att kunna göra bättre val”, säger Vodianova, som trycker på att hållbarhet kommer att ligga i fokus. Dessutom tror hon att framtiden kommer att se ett större behov av virtuella upplevelser i allmänhet. 

Wanna grundades 2017 av före detta Google-ingenjören Sergey Arkhangelskiy. “Upplevelsen att testa skor i en augmented reality är oerhört engagerade”, säger Arkhangelskiy. “Det fungerar som magi”. 

Vill minska gapet mellan online/offline

Vodianova vill använda Wannas teknik till försäljning av kläder, skor och accessoarer. Målet är att få kunder att känna sig nöjda och säkra på sina köp men man vill också minska risken att produkterna skickas tillbaka, e-handelns akilleshäl. 

ANNONS

“Omkring 30 procent av returer är relaterade till det visuella, så det är ett problem”, säger Arkhangelskiy, som tror att framtidens e-handel kommer präglas av AR. “Vi vill skapa en engagerande 3D-upplevelse och fylla gapet mellan online och offline.”  

Läs hela artikeln på Financial Times.

Läs mer: E-handel – dålig lönsamhet för matjättarna 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS