Amazon kom till Sverige med buller och bång hösten 2020. Sajten fick hård kritik, för dåliga översättningar och konstiga priser. Den visade sig också vara rena smörgåsbordet för bedragare, rapporterar Svenska Dagbladet.
Amazon: Smörgåsbord för bedragare vid starten
Mest läst i kategorin
Enorma säkerhetsbrister i Amazons upplägg öppnade för bedragarna, avslöjar SvD. Det gick att handla för stora summor mot faktura, utan att behöva legitimera sig. Id-kapare passade på, och med andras personnummer beställde de varor för tusentals, ibland tiotusentals, kronor.
Det enda som krävdes var ett personnummer, mobilnummer, och en mejladress.
Chaufför larmade om onormal mängd
Några veckor efter lanseringen av Amazon.se larmade en chaufför från Postnord. Han märkte att det kom onormalt många paket till en adress, visserligen till flera olika personer, men ändå.
“Vi misstänkte direkt bedrägeri”, säger Alexis Larsson, säkerhetschef hos Postnord till SvD.
Senaste nytt
“Vara vem man ville” på Amazon
Problemet var att Amazon inte krävde identifiering genom till exempel bank-id av beställarna.
“Man kunde utge sig för att vara vem man ville när man handlade på Amazon”, säger Alexis Larsson till SvD.
Postnords säkerhetsavdelning försökte redan före jul 2020 komma i kontakt med Amazon, men lyckades inte, skriver SvD. Efter nyår kontaktade man polisen. Vid det laget hade ryktet om hur lätt det var att blåsa Amazon spridits.
Postnord stoppade leveranser
Exakt hur många som fått sina identiteter kapade är inte klarlagt. Hade inte Postnords chaufförer uppmärksammat problemet kunde bedragarna fått härja fritt under en längre tid.
Postnord stoppade också en hel del paket från att levereras.
“Vi skickade tillbaka hundratals paket. Det är egentligen inte vårt ansvar, men när vi bedömde att det handlade om bedrägerier ville vi skydda både Amazon och mottagarna, säger Alexis Larsson till SvD.
Läs mer: Skatter höjs för dollarmiljardärer – rekorddumpar aktier
Läs mer: Postnord: Så mycket köper vi julklappar för i år
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.