Elsäkerhetsverket gjorde ett stickprov på Amazon.se och upptäckte stora säkerhetsrisker, alla 14 varor som testades hade säkerhetsbrister.
Amazon.se svarar på kritik om säkerhetsrisker
Mest läst i kategorin
När Elsäkerhetsverket testade elvaror från Amazon.se köpte de in 14 varor som testades. Alla visade sig ha säkerhetsbrister och åtta av dem hade så allvarliga brister att de troligtvis fått försäljningsförbud i Sverige.
Produkterna kontrolleras inte
Enligt Karin Dröschmeister, handläggare på Elsäkerhetsverket, kontrolleras inte produkterna som ligger ute till försäljning tillräckligt. En anledning till det är att Amazon och liknande marknadsplatser inte kan hållas ansvariga för vad som säljs på deras plattformar.
“Det är naturligtvis inte bra att marknadsplatserna har så dålig kontroll på produkterna innan de läggs ut till försäljning marknadsplatsen. Att inte veta hur en produkt ser ut innanför skalet är en sak, men att det saknas CE-märkning eller märkning om spänning samt kontaktuppgifter är anmärkningsvärt”, säger Karin Dröschmeister till Ehandel.
Tredjepartssäljarna har ansvar
Ansvaret för det som säljs på Amazon.se ligger på tredjepartssäljarna. När Amazon får frågan om de inte kan stoppa varor med säkerhetsbrister, exempelvis varor utan rätt märkning, innan de ens kommer ut till försäljning, hänvisar de därför till säljarna.
“Tredjepartssäljare är självständiga företag och är skyldiga att följa alla tillämpliga lagar, förordningar och Amazon-policyer när de listar artiklar till försäljning i vår butik”, säger en talesperson på Amazon till Ehandel.
Ber konsumenter om tips
Amazon.se har konsekvent bett konsumenter tipsa dem om de upptäcker någonting som inte borde finnas till försäljning på sajten.
Amazon säger till Ehandel att de har proaktiva åtgärder på plats som ska förhindra att säljare listar produkter som inte uppfyller kraven, samt att de övervakar att de produkter som säljs i deras butiker för att hitta produktsäkerhetsproblem.
Vill att kunder kontaktar kundtjänst
Vidare säger Amazon till Ehandel att de, när det är lämpligt, tar bort produkter från butiken, kontaktar säljare, tillverkare och myndigheter och ber om ytterligare information, eller vidtar andra åtgärder.
Om kunder har frågor om varor de köpt uppmuntrar Amazon dem att kontakta kundtjänst direkt så att företaget kan kontrollera och vidta lämpliga åtgärder.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.