I E-handelsjättens svenska översättning benämns produkter med könsord och annat olämpligt.
Amazon kommenterar gårdagens dråpliga fadäs
Mest läst i kategorin
Dagens PS berättade i går om översättningsmissen i samband med Amazons Sverigepremiär.
Så här säger Amazons expansionschef Alex Ootes till DN om det inträffade:
“Vi har processer på plats för att säkerställa att vi undviker den här typen av problem men i bland rinner ett fåtal produkter igenom, tyvärr”.
Tidningen berättar att de produkter som säljer bäst på Amazon översätts av riktiga människor.
“Men den stora majoriteten tycks översättningsmjukvaran ligga bakom”, framgår det i artikeln.
Amazon har även fått kritik för att utbudet har för få svenska säljare.
Även på det området lovar Alex Ootes bättring:
“i kommer att arbeta väldigt hårt för att göra kundupplevelsen bättre”, säger han i DN-intervjun.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.