Dagens PS

2022 har varit tufft för e-handelsbolagen

Boozt
Boozt är en onlineåterförsäjare av kläder, kosmetikaoch accessoarer. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 nov. 2022Publicerad: 11 nov. 2022

De flesta e-handelsbolag har nu lämnat sina kvartalsrapporter. Under pandemin gynnades dessa bolag, men i år har de haft negativ marknadstillväxt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under 2020 hamnade den generella tillväxten för e-handel i Sverige på 40 procent, året därefter, 2021, var marknadstillväxten 20 procent, men i år har den varit negativ, minus 8 procent hittills, rapporterar Affärsvärlden.

I Affärsvärldens sammanställning har åtta av tio e-handelsbolag hunnit komma med sina rapporter får tredje kvartalet.

Många e-handelsbolag gynnas av att människor går över till att handla digitalt men många e-handlare har svag lönsamhet, en av anledningarna är de många returerna, vartannat plagg skickas tillbaka. Nu är dock trenden att fler bolag börjar ta betalt för returer.

Det senaste året har e-handelsbolagen haft det tufft på börsen med en genomsnittlig nedgång på -66,2 procent. Jämfört med andra branscher som Affärsvärlden tittat på de senaste veckorna har e-handlarna kursmässigt svagast utveckling.

E-handlarna värderas i genomsnitt 1,2 gånger omsättningen, eller 20,2 gånger rörelsevinsten. Affärsvärlden tycker att Boozt är ett av de mest välskötta bolagen i sektorn.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Ljusglimt i höstmörkret – svenska techbolag växer så det knakar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS