Region Stockholm och MTR Pendeltåg AB går skilda vägar. I mars 2024 övertar SJ driften. Nu har parterna gjort upp de ekonomiska villkoren för att bryta avtalet – i förtid.
Efter trafikkaoset: Dyr skilsmässa för MTR
Mest läst i kategorin
Stora och tilltagande störningar i trafiken. Kraftiga förseningar och irriterade resenärer.
Problemen har hopat sig i pendeltågstrafiken i Stockholm. Nu kommer konsekvensen.
Region Stockholm och MTR Pendeltåg AB avbryter sitt samarbete i förväg i en uppgörelse som är kostsam för MTR.
Bolaget får betala skadestånd på sammanlagt 580 miljoner kronor till regionen, skriver Arbetsvärlden.
SJ tar över
Den akuta lösningen för regionen blir att SJ tar över trafiken. Det sker från och med mars 2024.
För MTR blir det en dyr lösning, enligt ett hemligt tjänsteutlåtande.
”Som en konsekvens av de störningar som varit inom pendeltågsverksamheten samt att uppdraget avslutas i förtid ska MTR-P kompensera Region Stockholm.”, står det i handlingen.
”Reglerar”
MTR:s kommentar innehåller det sedvanliga.
”Ekonomiskt innebär det förtida avslutet kostnader för både MTR och Trafikförvaltning. Därför har vi enats om en ekonomisk uppgörelse där vi reglerar detta.”, skriver bolagets kommunikationschef Niklas Ekström i ett sms till Arbetsvärlden.
Totalt är ramen för den ekonomiska uppgörelsen 800 miljoner kronor, när parterna har flera ekonomiska tvister som inte kunnat lösas.
I och med onsdagens uppgörelse stryker man dock ett streck över dessa.
Dyrt uppbrott MTR
Istället slår man fast att 300 miljoner kronor ska betalas till Region Stockholm för viten och prisavdrag eftersom avtalet inte fullföljts och ”övriga incitament”, det vill säga misskött trafik.
280 miljoner kronor är skadestånd till regionen för de merkostnader man får genom det avslut som sker tidigare än planerat.
Dessutom ska bolaget överlåta reservdelslager och andra ”materiella och immateriella tillgångar” vilka värderas till 220 miljoner kronor.
Liten morot för MTR
För att inte bolaget ska sura ihop kan 100 miljoner kronor av de 800 som ingår i paketet betalas till MTR ”vid behov” för att man ska fullfölja sitt jobb tills SJ tar över.
SJ:s inhopp ska dock ses tillfälligt. Avsikten är att hitta en ny operatör är redan inlett.
I övrigt är det bara att kavla upp ärmarna och gilla läget, eller som man skriver i tjänsteutlåtandet:
”Parterna är överens om att mobilisera både ledning och medarbetare för att arbeta mot de övergripande målen för uppdragsavtalet”, står det i tjänsteutlåtandet.
Relaterad läsning:
Efter kaoset: SL bryter avtalet med MTR – Dagens PS
ST: MTR mörkar rapport om ensamarbete – Dagens PS
Hejdå MTR! Får inte längre köra pendeltågen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.