SVT rapporterar att responsen på det företagsstöd regeringen iscensatt har varit lägre än förväntat. Dagens PS har tidigare skrivit om kritik kring överdriven byråkrati kopplad till stöden. Men hur ser ansökningsprocessen ut?
Efter liten respons - är coronastödet för krångligt?
Mest läst i kategorin
“Vi trodde att det skulle vara fler”, säger Skatteverkets verksamhetsutvecklare Eva Bodén gällande det nya företagsstöd som lanserades i måndags. Totalt ansökte 619 företag om stöd landet runt första dagen, skriver SVT.
“Det är mycket uppgifter som ska in så många kanske påbörjar en ansökan men måste kolla upp saker innan de skickar in de”, säger hon vidare till SVT.
Flera kriterier ska uppfyllas
För att stöd ska vara aktuellt ska ett antal kriterier uppfyllas. Det första är att företaget ska ha tappat minst 30 procent av sin omsättning i mars-april jämfört med samma period förra året. Det skriver driva eget.se.
Uppgifter som ska lämnas till Skatteverket är bland annat kostnader i form av hyra, leasing, räntor. Omsättningstappet ska även redovisas.
Företagets omsättning ska ligga på minst 250.000 kronor. Ingen utdelning får ske under 2020 för att stödet ska vara aktuellt. Har företaget skulder till Kronofogden är stöd uteslutet.
Något som möjligtvis inte är allmänt känt hos företagare är att Skatteverket även kan betala ut kompensation för administrativa kostnader som uppstår i samband med ansökan om stödet. Detta gäller om stödet överstiger en summa på 100.000 kronor.
“Administrativt betungande för företagare”
I maj skrev Dagens PS om branschorganisationen Företagarnas regionchef Eva Cooper, som anser att regeringens stödpaket tenderar att vara för krångliga.
“Tyvärr tenderar en del av att också vara oerhört administrativt betungande för företagaren”, skriver hon i en debattartikel.
Hon påstår även att företagare hon talat med har lagt ned 16 timmar på att färdigställa ansökningar till Skatteverket.
”För ett mindre företag som just nu sliter som bara den för att hitta sätt att få verksamheten att överleva, är 16 timmar inte tid som finns i normala fall och ännu mindre nu i kristider”
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.