Dagens PS

H&M:s nya satsning – ett "måste"

h&m
Klädkedjan H&M redovisar försäljningssiffrorna för Q3 i dag. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 13 sep. 2023Publicerad: 13 sep. 2023

Pressen blir allt större – klädindustrin måste minska sin klimatpåverkan. Det tvingar modejätten H&M att satsa på någonting nytt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kraven från EU skärps – textilavfallet ska minska och klädindustrin måste reducera sin klimatpåverkan.

Modejätten H&M, som är en av flera kedjor inom “fast fashion”, genomför därför en ny satsning.

I kedjans flaggskeppsbutik på Regent Street i London kommer H&M från och med den 5 oktober att sälja kläder och accessoarer – som är begagnade. Det rapporterar Reuters.

Damkollektionen heter “PRE-LOVED” och kommer att innehålla plagg från flera märken och designers. Den kommer även att innehålla plagg från H&M-gruppens egna varumärken Arket, Cos, Monki och Weekday.

I början av året öppnade klädjätten en liknande butik i Barcelona, och både i Sverige och Tyskland säljer modekedjan second hand-kläder online.

Sedan november förra åren kan kunder även hyra kläder i en speciell avdelning av butiken på Regent Street.

Den spanska klädkedjan Zara har också hoppat på samma tåg. I förra veckan lanserade kedjan en second hand-butik online i Frankrike, som testades i Storbritannien i fjol.

Läs även:

Second hand väntas bli större än “fast fashion”

ANNONS

Klädjätten drämmer till med kanonrapport: “Bra start”

Familjen Perssons taktik: Köpa ut H&M?

Konsumtionen ökar – därför kan vi inte sluta shoppa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS