Dagens PS

H&M:s nya satsning – ett "måste"

h&m
Klädkedjan H&M redovisar försäljningssiffrorna för Q3 i dag. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 13 sep. 2023Publicerad: 13 sep. 2023

Pressen blir allt större – klädindustrin måste minska sin klimatpåverkan. Det tvingar modejätten H&M att satsa på någonting nytt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kraven från EU skärps – textilavfallet ska minska och klädindustrin måste reducera sin klimatpåverkan.

Modejätten H&M, som är en av flera kedjor inom “fast fashion”, genomför därför en ny satsning.

I kedjans flaggskeppsbutik på Regent Street i London kommer H&M från och med den 5 oktober att sälja kläder och accessoarer – som är begagnade. Det rapporterar Reuters.

Damkollektionen heter “PRE-LOVED” och kommer att innehålla plagg från flera märken och designers. Den kommer även att innehålla plagg från H&M-gruppens egna varumärken Arket, Cos, Monki och Weekday.

I början av året öppnade klädjätten en liknande butik i Barcelona, och både i Sverige och Tyskland säljer modekedjan second hand-kläder online.

Sedan november förra åren kan kunder även hyra kläder i en speciell avdelning av butiken på Regent Street.

Den spanska klädkedjan Zara har också hoppat på samma tåg. I förra veckan lanserade kedjan en second hand-butik online i Frankrike, som testades i Storbritannien i fjol.

Läs även:

Second hand väntas bli större än “fast fashion”

ANNONS

Klädjätten drämmer till med kanonrapport: “Bra start”

Familjen Perssons taktik: Köpa ut H&M?

Konsumtionen ökar – därför kan vi inte sluta shoppa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]