Pressen blir allt större – klädindustrin måste minska sin klimatpåverkan. Det tvingar modejätten H&M att satsa på någonting nytt.
H&M:s nya satsning – ett "måste"
Mest läst i kategorin
Kraven från EU skärps – textilavfallet ska minska och klädindustrin måste reducera sin klimatpåverkan.
Modejätten H&M, som är en av flera kedjor inom “fast fashion”, genomför därför en ny satsning.
I kedjans flaggskeppsbutik på Regent Street i London kommer H&M från och med den 5 oktober att sälja kläder och accessoarer – som är begagnade. Det rapporterar Reuters.
Damkollektionen heter “PRE-LOVED” och kommer att innehålla plagg från flera märken och designers. Den kommer även att innehålla plagg från H&M-gruppens egna varumärken Arket, Cos, Monki och Weekday.
I början av året öppnade klädjätten en liknande butik i Barcelona, och både i Sverige och Tyskland säljer modekedjan second hand-kläder online.
Sedan november förra åren kan kunder även hyra kläder i en speciell avdelning av butiken på Regent Street.
Den spanska klädkedjan Zara har också hoppat på samma tåg. I förra veckan lanserade kedjan en second hand-butik online i Frankrike, som testades i Storbritannien i fjol.
Läs även:
Second hand väntas bli större än “fast fashion”
Klädjätten drämmer till med kanonrapport: “Bra start”
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.