Pressen blir allt större – klädindustrin måste minska sin klimatpåverkan. Det tvingar modejätten H&M att satsa på någonting nytt.
H&M:s nya satsning – ett "måste"
Mest läst i kategorin
Kraven från EU skärps – textilavfallet ska minska och klädindustrin måste reducera sin klimatpåverkan.
Modejätten H&M, som är en av flera kedjor inom “fast fashion”, genomför därför en ny satsning.
I kedjans flaggskeppsbutik på Regent Street i London kommer H&M från och med den 5 oktober att sälja kläder och accessoarer – som är begagnade. Det rapporterar Reuters.
Damkollektionen heter “PRE-LOVED” och kommer att innehålla plagg från flera märken och designers. Den kommer även att innehålla plagg från H&M-gruppens egna varumärken Arket, Cos, Monki och Weekday.
I början av året öppnade klädjätten en liknande butik i Barcelona, och både i Sverige och Tyskland säljer modekedjan second hand-kläder online.
Sedan november förra åren kan kunder även hyra kläder i en speciell avdelning av butiken på Regent Street.
Den spanska klädkedjan Zara har också hoppat på samma tåg. I förra veckan lanserade kedjan en second hand-butik online i Frankrike, som testades i Storbritannien i fjol.
Läs även:
Second hand väntas bli större än “fast fashion”
Klädjätten drämmer till med kanonrapport: “Bra start”
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.