EasyJet gör sig redo inför sommaren och tar bort säten från sina flygplan. Bolaget har fortsatt personalbrist och genom att ta bort säten kan EasyJet flyga med färre kabinpersonal.
EasyJet tar bort säten – slipper kabinpersonal
Mest läst i kategorin
Många flygbolag har fortsatta problem att hitta personal när bokningarna nu rusar. EasyJet vill lösa det genom att plocka bort bakre raden av sittplatser på sin A319-flotta – och därmed flyga med tre kabinpersonal istället för fyra.
EasyJet tar bort säten
Det begränsar antalet ombord till maximalt 150 passagerare och enligt bolaget är det ett effektivt sätt att driva flottan samtidigt som det “bygger in ytterligare motståndskraft och flexibilitet” i flygbolagets verksamhet, skriver BBC.
Precis som många andra flygbolag har EasyJet skurit ner antalet timmar för många anställda, och många har även blivit uppsagda under pandemin. Nu när flygbolagen försöker hitta ny personal är det svårt att hålla takten med bokningarna som skjuter i höjden.
EasyJet förväntar sig “nära” 2019 års flygnivåer i sommar. Före pandemin flög bolaget nästan 300 000 passagerare varje dag under högsäsong.
Genom att plocka bort säten uppfyller EasyJet, enligt Civil Aviation Authority (CAA), dock fortfarande bestämmelser om antalet kabinpersonal som krävs för varje flygning, som baseras på antalet fysiska säten, snarare än passagerare ombord.
Hela flygbranschen får det svårt inför sommaren när bokningarna nu skjuter i höjden, menar Julia Lo Bue-Said från Advantage Travel Partnership, Storbritanniens största oberoende resebyrågrupp.
Hon pekar på den “allvarliga bristen på arbetskraft” i sektorn som en av många faktorer som påverkar resebranschen efter två år av störningar.
Sågar flygbolaget
Samtidigt sågar hon vad EasyJet gör när de plockar bort säten.
“Detta förvärrar bara för konsumenternas efterfråga att resa”, uppger hon.
EasyJet, å sin sida, uppger dock att om bolaget säljer maximalt 150 biljetter per resa så kommer det inte påverka kunder som planerar sina sommarresor.
Läs även: Flyget lyfte rejält i Sverige i april
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.