Dagens PS

E-handlarna struntar i miljön – kunderna utnyttjar läget

e-handlarna
Miljön får ta stryk när e-handeln blivit så enkel och returerna så billiga. (Foto: Tim Aro/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 08 apr. 2024Publicerad: 08 apr. 2024

Nästan hälften av alla e-handlare arbetar inte med hållbarhetsfrågor. Kunderna kräver det i större utsträckning, men begår själva egna synder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att e-handeln står inför stora miljöutmaningar arbetar 42 procent av e-handlarna inte aktivt med hållbarhetsfrågor.

Nästan alla dessa tror helt enkelt inte att de kan göra någon skillnad.

Det visar Svea Banks senaste rapport “E-handelsläget”, där över 500 e-handlare har svarat på frågor.

“Att tro att man inte kan göra skillnad är ju det största misstaget vi kan göra. Det är alla bäckar små som gäller”, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel hos Svea Bank, till Breakit.

Läs mer: Lämnade toppjobb hos e-handelsjätten för obskyr fond. Dagens PS

Stärker varumärket

Andra skäl till att e-handlarna skippar hållbarhetsarbetet är att det saknas kompetens eller incitament.

De som faktiskt jobbar hållbart uppger att det har stärkt varumärket och ökat försäljningen.

Orsaken stavas klimatmedvetna kunder som kräver mer av företagen som man spenderar sina surt förvärvade pengar på.

ANNONS

Över hälften av dem väger nämligen in miljöskäl vid köp på nätet.

Missa inte: Illegala gifter säljs på svenska sajter. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Var femte köp i retur

Sedan är kunderna själva inte alltid Guds bästa barn.

Svenska konsumenter skickar 3,3 miljoner varor i retur – varje år, skriver Ehandel.

Värst är det i klädhandeln, där var femte köp skickas tillbaka.

“Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar”, har antropologen Katarina Graffman tidigare sagt.

Företag under lupp för falska nätrecensioner

Betygen är höga, men hur blir de till? Nu granskas fyra företag som misstänks för att ha lagt ut falska recensioner på nätet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]