Nästan hälften av alla e-handlare arbetar inte med hållbarhetsfrågor. Kunderna kräver det i större utsträckning, men begår själva egna synder.
E-handlarna struntar i miljön – kunderna utnyttjar läget
Mest läst i kategorin
Trots att e-handeln står inför stora miljöutmaningar arbetar 42 procent av e-handlarna inte aktivt med hållbarhetsfrågor.
Nästan alla dessa tror helt enkelt inte att de kan göra någon skillnad.
Det visar Svea Banks senaste rapport “E-handelsläget”, där över 500 e-handlare har svarat på frågor.
“Att tro att man inte kan göra skillnad är ju det största misstaget vi kan göra. Det är alla bäckar små som gäller”, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel hos Svea Bank, till Breakit.
Läs mer: Lämnade toppjobb hos e-handelsjätten för obskyr fond. Dagens PS
Stärker varumärket
Andra skäl till att e-handlarna skippar hållbarhetsarbetet är att det saknas kompetens eller incitament.
De som faktiskt jobbar hållbart uppger att det har stärkt varumärket och ökat försäljningen.
Orsaken stavas klimatmedvetna kunder som kräver mer av företagen som man spenderar sina surt förvärvade pengar på.
Över hälften av dem väger nämligen in miljöskäl vid köp på nätet.
Missa inte: Illegala gifter säljs på svenska sajter. Dagens PS
Var femte köp i retur
Sedan är kunderna själva inte alltid Guds bästa barn.
Svenska konsumenter skickar 3,3 miljoner varor i retur – varje år, skriver Ehandel.
Värst är det i klädhandeln, där var femte köp skickas tillbaka.
“Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar”, har antropologen Katarina Graffman tidigare sagt.
Företag under lupp för falska nätrecensioner
Betygen är höga, men hur blir de till? Nu granskas fyra företag som misstänks för att ha lagt ut falska recensioner på nätet.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.