E-handelsjätten Dustin rapporterar en omsättningsökning med 69 procent för Q1. Trenden från förra räkenskapsåret ser alltså ut att hålla i sig, och köpet av Centralpoint är en stor förklaring till framgången.
E-handelsjätten Dustin växer så det knakar – ökar 69 procent
Mest läst i kategorin
Dustin ser ut att klara pandemin med flaggan i topp, och de positiva signalerna från fjolåret förstärks. Företaget har brutet räkenskapsår, så de Q1-siffror som nu släpps gäller september, oktober och november 2021.
Köpte konkurrent för 4 miljarder
När köpet av Centralpoint, en investering på 4 miljarder, blev offentligt i e-handelsjättens resultatrapport i april 2021 säger vd och koncernchef Thomas Ekman:
“Förvärvet av Centralpoint resulterade tillsammans med vår dynamiska prismodell och kostnadsdisciplin i att det justerade EBITA-resultatet mer än fördubblades till 229 miljoner kronor”.
Centralpoint, e-handlare och it-återförsäljare med verksamhet i Beneluxregionen, ser alltså ut att vara en god affär för Dustin. Målet med köpet är att att göra Dustin till en ledande it-partner i regionen.
“Vi ser stor potential i att bygga på Centralpoints starka position inom större företag och offentlig sektor i kombination med vår nuvarande portfölj av erbjudanden till små- och medelstora företag, och fortsätta att skala vår onlineförsäljning”, säger Thomas Ekman.
Senaste nytt
E-handelsjätten klarar halvledarbristen
Han kommenterar vid tillfället också det faktum att Dustin verkar ha stått sig bra i tider av halvledarbrist och leveransproblem orsakade av pandemin.
“Vi har dragit fördel av ett proaktivt agerande i våra inköp och vår starka position i värdekedjan, med nära relationer till leverantörer och distributörer, vilket har säkerställt god tillgång på hårdvara”.
Omsättningsökningen för Dustins första kvartal är hela 69 procent. Köpet av Centralpoint är en stor del i att företagets omsättning ökar från knappt 3,7 miljarder kronor samma kvartal förra året till drygt 6,2 miljarder i år.
“Stolt över de starka teamen”
“Första kvartalet visar att tillgänglighet och leveranskapacitet genererar hög tillväxt”, säger Thomas Ekman, VD och koncernchef för Dustin.
“Jag är stolt över de starka teamen på Dustin som, genom nära samarbete med våra leverantörer och partners, kunnat möta den efterfrågan våra kunder har på leverans av rätt produkt, mjukvara eller tjänst, i rätt tid och till rätt pris”, fortsätter Ekman i rapporten.
Ekman säger vidare att företaget de senaste åren har jobbat hårt för att automatisera inköp, prissättning och logistik, åtgärder som ger resultat i både tillväxt och vinstmarginaler.
Läs även: Samsung favorit i halvledarkris
Läs även: Schibsted investerar i Plick – storägare i second handappen
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.