Årets reavecka Black Week blev en riktig fest för e-handelns aktörer med ett alla tiders rekord, enligt Postnord.
E-handeln slog nytt rekord under Black Week
Mest läst i kategorin
“Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar”, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande från Postnord där det framgår att paketvolymerna ökade med över 17 procent under Black Week jämfört med samma period i fjol.
Den tidigare rekordnoteringen går tillbaka till pandemiåret 2020.
Jämfört med då är ökningen nu nästan 7 procent av paketvolymerna under reaperioden.
Hemelektronik mest populärt under Black Week
Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week.
I Postnords E-barometer för årets tredje kvartal, som presenterades förra veckan, framgick det att sju av tio män i åldern 18-29 år planerade att shoppa inom det segmentet.
Bland yngre konsumenter uppgav en av fem att de planerade att spendera mer pengar i år jämfört med förra året.
E-handelsrekordet nu tolkas som att svenska hushållen ser ljusare på ekonomin igen efter en lång period av lågkonjunktur där många tvingats hålla hårt i plånboken.
“Trots det ekonomiska läget ser vi en tydlig ökning i konsumenternas vilja att handla. Det här ger hopp om att hushållen känner sig tryggare ekonomiskt vilket kan ge en positiv effekt på de branscher inom e-handeln som har haft det tufft”, säger Jan Jacobsson, e-handelsexpert på Postnord.
Läs även: Temu och Shein hotar svenska e-handelsföretag Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.