E-handeln i Sverige tappar rejält jämfört med starten på året i fjol och så här förklarar branschorganisationen den svaga inledningen.
E-handeln faller tungt och stämningen är dyster


Mest läst i kategorin
“Att e-handeln inleder året svagt är en tydlig signal om att många aktörer fortsatt har det tufft. Kort och gott ser hur vi konsumenternas köpkraft ännu inte återhämtats. Den ekonomiska osäkerheten påverkar hela handeln, och e-handeln är tyvärr inget undantag. Vi hoppas kunna skönja mer positiva signaler under våren”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Så mycket sjunker e-handeln
Enligt Svensk Handels e-handelsindikator landar omsättningen i e-handeln på 10,9 miljarder kronor i januari i år.
Det är en minskning med 6 procent jämfört med samma månad förra året.
Trots att fler konsumenter e-handlade i januari i år än förra året – 67 procent jämfört med 66 procent – föll omsättningen.
Shoppar för lägre summor
Förklaringen är att e-handelskonsumenterna i snitt handlade för lägre belopp än tidigare. Den genomsnittliga köpesumman per konsument uppgick till 1 961 kronor, jämfört med 2 130 kronor i januari 2024.
En annan trend i rapporten är förändrade leveranssätt. Endast 34 procent av e-handelskonsumenterna valde att hämta ut sin beställning på ett utlämningsställe i januari, den lägsta andelen sedan Svensk Handels mätningar startade 2020. Istället ökar hemleveranser, både till dörr/tomt och till brevlåda/fastighetsbox.
“Vi ser en tydlig förflyttning där konsumenterna i allt högre grad föredrar att få sina varor levererade direkt hem. Ett förändrat kundbeteende? ställer nya krav på logistikbranschen och en nyckel för handelsföretagen blir att erbjuda såväl snabba som hållbara leveransalternativ”, säger Per Ljungberg i pressmeddelandet.
Positiva siffror i Q4 och 2024
Under sista kvartalet 2024 ökade e-handeln omsättningen med 12 procent jämfört med motsvarande kvartalt året före.
På helåret i fjol hade e-handeln en tillväxt på 11 procent.
Januari anses som en av årets svagaste handelsmånader, samtidigt tolkas nedgången nu – den första på ett halvår – som att konsumenternas håller hårt i sina plånböcker på grund av minska köpkraft.
Framtidstron ser mörk ut
Enligt Per Ljungberg hade många handlare hoppats på att uppgången skulle från förra året skulle fortsätta in på det nya året.
Det som hänt hoppas man nu är “en svacka” men dess värre ser branschen “mörka moln på himlen” i rådande lågkonjunktur och ett osäkert omvärldsläge.
Det får många handlare att de pessimistiskt på den närmaste framtiden, enligt Svensk Handel.
Läs även: Chocksiffror – e-handel med utlandet upp 50 procent Dagens PS
Läs också: E-handelsföretag fuskar med reapriser News55

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.