När arbetsmarknaden krisar och tumskruvarnas dras åt i de svenska hushållen, går många drömmar om att starta eget om intet. Men det finns en bransch där företagandet ökar. Särskilt inom den här gruppen.
Drömmen om att starta eget minskar – men inte här
Mest läst i kategorin
Den svenska entreprenörsandan.
Ett epitet som vi har våra skäl att vara riktigt stolta över, samtidigt som vi vet att den förpliktar – ibland även förtär.
Och visst – ska vi vara ärliga har nog svenskt företagande mått bättre. Så även utsikterna för att bygga upp något eget.
En förklaring till det kan vara att 62 procent av svenskarna ser egenföretagarens anställningsvillkor som sämre än för dem som har en anställning.
Färre startar eget
Det framgår också av en ny undersökning utförd av Visma Spcs, som visar att andelen svenskar som vill starta eget har minskat från 33 procent 2021, till 27 procent 2024.
Det innebär att en halv miljon färre svenskar i dag ser egenföretagande som ett mål.
En liknande spaning kan skönjas ur Bolagsverkets statistik, som fortsatt visar på en nedgång i nyföretagande, med en minskning på 9 procent under första halvåret, och ytterligare 7 procent under tredje kvartalet i år.
Vidare läggs en tredjedel av de företag som startas upp ned efter tre år, konstaterar SVT Halland.
Dropshipping lockar unga
Det finns dock ett undantag och det tycks kretsa kring en viss bransch och ett visst ålderspann.
En sammanställning från Tillväxtanalys visar nämligen att antalet nystartade e-handelsföretag bland personer under 31 år, mer än fördubblats mellan 2018 och 2023.
Det innebär att antalet företag inom denna sektor stigit från 940 till 2 466 – en ökning på 162 procent.
Som mest ökar företagandet inom så kallad “dropshipping”, rapporterar SVT. En lika populär som utskälld nisch beroende på vem du frågar.
Inget eget lager
Börjar vi på det positiva kontot är fördelen med dropshipping att du som nykläckt företagare inte behöver hålla med ett eget lager.
En omständighet som gjort affärsmodellen allt mer attraktiv bland unga företagare, men även väckt intresse bland gymnasieelever, enligt Ung Företagsamhet.
Och det negativa?
Med noll lagerhållning och leverantörer utanför EU ökar riskerna för låg produktkvalitet. Det kan även uppstå svårigheter med att spåra produktionskedjan, vilket i sin tur kan ställa förhållandet till konsumenten på prov.
I bakvattnet av lågprisjättar som Shein och Temu finns det också oärliga aktörer där ute, som utnyttjar affärsmodellen. Något som Konsumentverket kunde bekräfta tidigare i veckan.
Våga be om hjälp
Som ung företagare är det därför viktigt att vara medveten om riskerna, om just dropshipping är ett alternativ du överväger.
En bra tumregel kring företagande i stort är också att våga be om hjälp, och lära av misstagen –om det går snett – oavsett hur gammal du är.
Så fungerar dropshipping
“Dropshipping” är ett begrepp som syftar till att en webbutik varken har egen produktion eller lagerhållning.
Istället beställs varorna direkt från leverantör, inte sällan utanför EU – ofta i Kina, som sedan skickar varorna direkt till kund,
Källa :Konsumentverket/ Dagens PS
Läs mer:
Glöm Shein och Temu – här är det nästan ännu värre. Dagens PS
Har du vad som krävs för att bli egen? Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.