Nästan varannan av Sveriges bilverkstäder svarar inte på prisförfrågan via mejl. Det visar en ny stor undersökning bland landets bilverkstäder. Det kan bli dödsstöten för stora delar av branschen i en digital tidsera.
Dödstöten för många i bilbranschen
Mest läst i kategorin
Samtidigt som Amazon.se lanserades i Sverige och allt fler av oss handlar på nätet, så visar en färsk undersökning av autoutler – Sveriges största marknadsplats för bilreparationer, att många bilverkstäder inte ens öppnar sina inkorgar för att svara sina kunder.
Nästan 50 procent av Sveriges bilverkstäder besvarar inte en prisförfrågan via e-mail. 73 procent av bilverkstäderna som svarar föreslår inte en specifik tidpunkt för inbokning vid förfrågan och 40 procent av dem tar upp till tre dagar på sig att reagera.
Det skriver Sveriges största marknadsplats för bilreparationer, autobutler.se, i ett pressmeddelande.
“Många av oss konsumenter skickar mejl med bokningsförfrågan eller ber om prisförslag via nätet. Det är något allt från myndigheter till bokningssajter utvecklat rutiner för att hantera, och det är få av oss som aldrig gjort en förfrågan digitalt,” säger Jan Sturm, analyschef på autobutler.se.
Han tycker att det är bekymrande att så många bilverkstäder i Sverige inte ens besvarar en pris- och bokningsförfrågan.
“Enkla frågor om inlämning av bil och pris för reparation får idag lov att vara obesvarade på varannan verkstad,” fortsätter Jan Sturm.
Bilägare har ställt om digitalt
Från att tidigare ha åkt direkt till den lokala verkstaden har fler och fler bilägare ställt om sina boknings- och köpvanor. På bara tre år har autobutler.se sett över 120 procent fler besökare, och idag använder 70 procent av besökarna sin telefon för att boka tid på verkstaden – samtidigt som över 40 procent ber om offerter efter verkstäders generella arbetstider.
“Om inte branschen snabbt förändras, kommer bristen på digitalisering leda till att man förlorar konsumenterna till rappare aktörer med verktyg som förenklar processen för kunden. Det har ingen annan bransch råd med, avslutar Jan Sturm.
Undersökningen inkluderade 1 399 bilverkstäder runt om i landet mellan september och oktober.
Läs mer: Topp för bilverkstäderna: Ge oss rot-avdrag!
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.