Lånebolagens aggressiva reklam kan vara ett minne blott. Betaljätten Qliro stäms nu för vad Konsumentverket menar är vilseledande. Och om Qliro fälls kan det vara en dödsstöt mot andra kreditbolags marknadsföring.
Dödsstöten mot lån-reklamen: "Oärliga metoder"
Mest läst i kategorin
“Då har vi ett klart rättsläge och kan enklare fatta beslut mot andra kreditbolag”, säger Ida Nyström, jurist och processråd vid Konsumentverket, till Aftonbladet.
Oärliga reklamen
Myndigheterna har stämt betaljätten Qliro för att ha försökt pracka på kunder sina dyra lån via oärliga metoder, menar Konsumentverket. Marknadsföringen gäller snabblån och högkostnadskrediter – och det är inte alltid tydligt, menar man.
Reklamen riktar sig till kunder som använt företagets betaltjänster för att köpa saker på nätet.
MISSA INTE: Rejäl skattefälla att gå i pension vid 66
Krav på måttfullhet
“Genom att det nu prövas kan vi som tillsynsmyndighet få lite mer klart för oss var gränsen för var måttfullhetskravet när det gäller marknadsföring av kredit går” säger Ida Nyström till tidningen.
Flera konsumentärenden där man menar att kunder farit illa på grund av marknadsföringen, eller att Qliro agerat utanför lagen, ingår i underlaget för stämningen.
17 erbjudanden om dyra lån efter ett köp
En 27-åring gjorde ett fakturaköp på kläder för strax under 1400 kronor via Qliro för två år sedan. Efter det fick konsumenten en våg av “erbjudanden”, inte mindre 17 stycken, om att låna pengar. Inte fakturaköp på varor, utan högkostnadslån.
Frågan går till domstol någon gång i vår.
Läs mer om kampen mot reklamen:
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår fiffiga nyhetstjänst, helt gratis.
Arla gick på pumpen: “Inte alls noll klimatavtryck”
Så slipper du bluffreklamen som lurat tusentals
Reklambyrå lurades på miljoner med hjälp av dold reklam
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.