Det går framåt för det svenska djurförsäkringsföretaget Lassie, som vill försäkra hundar och katter i flera europeiska länder.
Djurförsäkringar: Utmanaren Lassie sitter vackert
Mest läst i kategorin
En utmanare på djurförsäkringsområdet går allt bättre. Lassie drog igång sommaren 2020 och lanserades på den svenska marknaden ett år senare. I slutet av 2022 hade bolaget uppnått 20 000 kunder i Sverige och det var dags att gå utomlands.
Redovisningen för förra året visar att omsättningen blev 48,7 miljoner kronor, vilket var en ökning från 12,8 miljoner kronor året innan. Och rörelseförlusten har minskat från 48,5 miljoner kronor till 41 miljoner. Detta enligt Breakit.
Lassies ambition är att förändra djurförsäkringsmarknaden och inte enbart erbjuda försäkring, utan se till att ha kundfokuserade lösningar från början till slut. Det säger Lassies COO Sophie Wilkinsson till SakochLiv.
Lassie på vift ut i Europa
Under förra året året expanderade Lassie till Tyskland, och senare har även Frankrike tillkommit som marknad. Företaget har nu över 100 000 betalande kunder.
Det finns stora möjligheter i Europa. I Sverige är 90 procent av alla hundar och 60 procent av alla katter försäkrade. Länder som Tyskland och Frankrike visar upp andra synsätt på husdjur. Där är endast 5 till 10 procent av djuren försäkrade.
De låga siffrorna till trots ser Lassie en potential då Tyskland och Sverige delar synsätt: 95 procent av de tyska hundägarna ser sina husdjur som familjemedlemmar. Dessutom har kostnaderna för veterinärvård höjts rejält på senare år, så fler vill teckna en försäkring.
Bred lösning för djurägare
När Sophie Wilkinsson beskriver Lassies erbjudande kan man se ett fokus på både djur och tech: “Vi finns med när du skaffar en hund och vi hjälper till med information om hur man tar hand om sitt husdjur. Som kund samlar du poäng i appen och ju mer man lär sig desto fler poäng får man. Nu har vi också en e-commerce-sajt där vi säljer produkter — alltsammans för att förebygga skador. Vi vill gärna grotta ännu mer i den typen av lösningar.”
Läs också:
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.