Sårvårdsbolaget Mölnlycke upplever en stark trend där marknadsvärdet har lyft till över 80 miljarder kronor. För att nå nästa steg behövs utvecklandet av en ny produktkategori.
Detta krävs för Wallenbergs sårvårdsbolag
Mest läst i kategorin
Göteborgsbaserade Mölnlycke är ett helägt dotterbolag i Wallenbergsfärens Investor, där marknadsvärdet rusade med 29 procent – till över 80 miljarder kronor i fjol.
Avancerad sårvård
Mölnlycke är ledande inom avancerad sårvård, där bolaget har en marknadsandel om 25 procent.
Men nu behöver bolaget ta nästa steg, och då krävs utvecklandet av en helt ny produktkategori, enligt Niels Granholm Leth, analytiker på Carnegie.
”Det tar väldigt lång tid att knipa marknadsandelar om du inte har en unik produkt. I dag är det inte så stora skillnader mellan produkterna på marknaden, om man då kan skapa en helt ny produktkategori finns det utrymme att ta ordentliga marknadsandelar”, säger han till Di.
Under fjolåret var marknadstillväxten negativ på grund av pandemin, men i år väntas en normalisering.
Rejäl omsättningstillväxt
Under 2020 gynnades dock Mölnlycke av en ökad efterfrågan på skyddsutrustning och handskar, och redovisade en organisk omsättningstillväxt på 18 procent till drygt 18 miljarder kronor för helåret.
Läs mer: SvD: Wallenbergs rykte på spel i vaccinstormen
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.