Dagens PS

Detaljhandeln: Vi har ännu inte sett det värsta

Prylar saker detaljhandeln
Detaljhandeln är central för ekonomin, men väldigt känslig för stigande räntor och inflation. Foto: TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 09 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

En undersökning bland 2000 investerare inom detaljhandeln i USA, Europa och Asien visar att det värsta fortfarande stundar runt hörnet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktierna för detaljhandeln kommer rasa i golvet 2023, enligt investerarna. De samlar nu på sig aktier i stora teknikbolag som Apple och Microsoft.

Missa inte: Svensk detaljhandel: värsta krisen på 30 år

2022 – ett förlorat år

2022 har varit ett riktigt skitår på många sätt. Inflationen har bitit sig fast i nästan alla ekonomier. Centralbankerna har precis som den svenska riksbanken, höjt styrräntorna drastiskt för att chocka konsumtionen och få bukt på prisökningarna.

MISSA INTE: Stöldvågen kan stänga Walmart

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Fortsatt jättedyrt

Men inflationen är fortfarande på rekordnivåer och det skadar detaljhandeln.

Mycket kan skyllas på Rysslands krig i Ukraina och handelskrig mot Europa, som strypt tillgången på olja och gas för den energihungriga europeiska kontinenten.

2000 investerare inom detaljhandeln

ANNONS

Och det kommer bli värre innan det blir bättre. Iallafall om man ska tro de 2000 investerare inom detaljhandeln som svarat på en enkät. Och de vittnar om en tuff tid – som bara ser ut att bli värre de kommande månaderna.

Det är inte bara varorna i butiker som blir dyrare. Transportkostnader, löenökningar och lokalhyror stiger samtidigt som existerande och nya lån blir dyrare.

Minskad köpkraft

När hushållens i sig måste lägga en allt större del av kassan på räntor och elräkningar, blir det mindre kosing över för köp av prylar. Det är ett dubbelt dråpslag mot detaljhandeln.

Framtidstro trots allt

Men trots det är det försvinnande få som tänker sälja av sitt innehav i detaljhandeln. Bara en procent skulle sälja aktier, medan 65 procent sade att de skulle investera.

Även om en majoritet av de tillfrågade – 80 procent, trodde att det värsta fortfarande är att vänta i form av krisen i detaljhandeln, tror de att den värsta delen av krisen kommer vara över om 6 månader och att vi då börjat vända uppåt.

Jämfört med exempelvis energisektorn som kan ta flera år att återställa till normala prisnivåer, är det en tämligen kortvarig kris som förhoppningsvis inte innebär allt för höga arbetslöshetssiffror eller konkurser.

De tillfrågade tyckte att de dyrare levnadskostnaderna var deras största orosmoln inför det kommande året, med 55 procent. Ränteläget kom på andra plats. 28 procent av investerarna såg stigande räntor som sin största oro för framtiden.

ANNONS

Läs mer om detaljhandeln:

Svenskarna pressas av prisökningarna: jagar lockpriser

Prognos: Priset på livsmedel har inte toppat 

Så många svenskar är oroliga över sin ekonomi 

Stöldvågen kan stänga Walmart

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]