Dagens PS

Detaljhandeln återhämtar sig oväntat snabbt

HUI:s
"Sport och fritid har gått väldigt bra", säger HUI:s analytiker Ola Nevander. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 11 sep. 2020Publicerad: 11 sep. 2020

Analysbolaget HUI redovisar oväntat glada siffror för detaljhandeln och skruvar upp prognosen. Det är kontentan av den rapport bolaget presenterar i dag. Modehandeln är dock en förlorare. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

I juni presenterade HUI en rapport där man beräknade att konsumtionen för detaljhandeln skulle öka med 1,5 procent under 2020. I den nya rapporten skrivs siffran upp till 3,5 procent.

“E-handeln går jättestarkt, men vi har sett en ganska kraftfull återhämtning inom hela sällanköpsvaruhandeln, utom i modesegmentet, som gått snabbare än vad vi trodde från början”, säger HUI:s analytiker Ola Nevander till Ehandel.se.

Modehandeln extra drabbad av covid-19

Modebranschens nedgång tillskriver Ola Nevander främst folks förändrade shoppingvanor.

“Modesegmentet går väldigt mycket bättre på nätet, men i och med att butikerna går så dåligt och fortfarande är en mycket större del så faller branschen ganska brant”, säger han.

Byggvaruhandeln är den bransch som ökat mest, konstaterar HUI, då den har sett en försäljningsökning med 19 procent under andra kvartalet.

Även gällande Sveriges BNP skriver HUI upp sin prognos. I förra rapporten beräknades BNP sjunka med -4,6 procent under 2020, medan den nya siffran är -3,2 procent.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]