Storebro Boats har en anrik historia med båtar till kungahus och försvaret. Nu får man lära sig hantera helt nya stormar.
Det stormar kring anrik båttillverkare
Mest läst i kategorin
Det är en anrik båttillverkare som sålt båtar till såväl försvaret som kung Carl XVI Gustaf.
Nu handlar rubrikerna om andra saker. Ända sedan i höstas har det läckt in vatten och snö i lokalerna där Storebros båtar byggs.
Nu slår det regionala skyddsombudet larm om risk för elfel och mögel.
Började som springpojke
Storebro Boats grundades som Storebrovarvet 1946 av entreprenören Ivar Gustavsson.
Han hade börjat som springpojke på det småländska bruket, men under 1930-talets depression blev han av med jobbet.
Han såg till att, istället för slutlön, få med sig tillverkningsrätten till en svarvmodell och startade AB Örnmaskiner.
Företaget blev så framgångsrikt att han sedermera kunde köpa Storebro Bruk.
När han efter andra världskriget fick se några baltiska flyktingar i Storebro bygga en roddbåt, en så kallad spunning, att fiska från, fick Ivar Gustafsson idén att börja bygga båtar.
Storebro blev ett av Europas ledande båtvarv, känt världen över för sina vackra mahognybåtar.
Riskkapitalister
1997 köpte Hans Mellström, grundare till WM-Data och trogen Storebro-båtägare, företaget av Ivar Gustavssons söner.
2004 blev Nimbus-grundarna Hans och Lars Viklund hälftenägare innan hela gruppen såldes till riskkapitalister i Altor Equity Partners två år senare, 2006.
2009 hade konjunkturvinden mojnat rejält och 2012 klarade Nimbus-gruppen inte att hålla näsan över vattenytan längre utan gick i konkurs.
Ägare sedan 2012
2012 kom nuvarande ägaren in i bilden. Investmentbolaget R12 sålde Storebro till Roger von Haugwitz, som blåst nytt liv i båtmärket.
Utöver de egna modellerna har man utvecklat Stridsbåt 90E i samarbete med det svenska försvaret och tillverkat ett 60-tal båtar.
Dessutom har det danska försvaret köpt flera för patrulltjänst runt Grönland och båten, som även finns i civil version, har dessutom sålts till Norge, Litauen och Kina.
Nu krackelerar dock shellacken en aning hos Storebro.
”Personalen har tröttnat”, är rubriken hos Arbetet om företagets lokaler som läcker in vatten och snö och skapar risker för elfel och mögel.
Mögel och elfel
Risken finns nu att mögelsporer sprids och att vattnet orsakar elfel inne i fabriken, enligt Patrick Sjöberg som är regionalt skyddsombud.
”Man har inte fått någon respons alls. I stället hör vi att de kontaktat en snickare som lämnat en offert. Sedan händer inte ett smack”, konstaterar Sjöberg.
”Personalen har tröttnat på det här. Därför har jag skickat in en ny anmälan”.
Roger von Haugwitz säger att allt är ett ”missförstånd”.
”Det är en självklarhet att vi ska fixa det här. Vi gör våra årliga kontroller på allt. Vi kommer definitivt att åtgärda det”.
Nytt löfte
Efter Arbetets artikel har skyddsombudet dragit tillbaka sin anmälan till Arbetsmiljöverket, efter ett ”skarpt löfte” från företaget att man ska åtgärda läckorna och deras konsekvenser.
Kanske lika bra att undanröja vattenläckorna och få fabriken torr.
Annars påminner säkert någon snart om en annan sekvens i Storebros historia, den när Storebro hade en av sina båtar med i första Göta kanal-filmen 1981.
Du vet, den med undertiteln ”Vem drog ur proppen?”
Läs mer:
Storebro Royal Cruiser 340 Adriatic – Lyxsvit för två. Dagens PS
Klassiska Storebro levererar igen. Dagens PS
Storebro GS62 – en klassiker till salu. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.