Dagens PS

Taxiboss: Chockhöj trängselskatten

Svenska Taxiförbundet kräver att makthavarna chockhöjer trängselskatten. (Foto: TT)
Svenska Taxiförbundet kräver att makthavarna chockhöjer trängselskatten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 03 jan. 2017Publicerad: 03 jan. 2017

Svenska Taxiförbundet anser att regering och riksdag bör höja trängselskatten ordentligt om den ska fylla sitt syfte att reducera trafikens klimatpåverkan, som det var tänkt när åtgärden infördes i Stockholm 2007.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ska vara “svårsmält” att välja bilen, menar Svenska Taxiförbundet och hävdar att trängselskatten förvandlats “från styrmedel för bättre miljö till kollekthåv för pengar till ny infrastruktur”, vilket är ett misslyckande, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

“Konsekvensen av att koppla trängselskatten till finansiering av infrastruktur visar att det finns en målkonflikt. Om privatbilismen minskar kraftigt kommer också intäktskällan att sina, vilket enligt detta synsätt är att betrakta som ett misslyckande. Därmed kan trängselskatten inte höjas rejält så länge som den är knuten till statens och kommunernas investeringsbehov”, säger Claudio Skubla i pressmeddelandet, där kravet alltså framförs på att trängselskatten chockhöjs samtidigt som politikerna bör fokusera på att gynna taxi och övrig kollektivtrafik.

“En vanlig invändning mot taxi är att prisnivån kan upplevas som hög. Men om taxiresan kan göras snabbare, billigare och mer pålitlig, vilket den blir med minskad trängsel, blir det tydligt att taxi är en självklar del av kollektivtrafiken. Om taxi dessutom befrias ifrån trängselskatten och släpps in fullt ut i kollektivkörfälten kan kollektivtrafiken bli ett attraktivt alternativ till privatbilen”, säger Claudio Skubla.

MISSA INTE: Taxiboss rasar mot ålderskrav  >

LÄS ÄVEN: Sålde bolag för 15 Mdr – i dag kör han taxi  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Privatekonomi

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

22 dec. 2024
Spela klippet
Fonder

Sveriges fondsparande på nya rekordnivåer

22 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]