Svenska Taxiförbundet anser att regering och riksdag bör höja trängselskatten ordentligt om den ska fylla sitt syfte att reducera trafikens klimatpåverkan, som det var tänkt när åtgärden infördes i Stockholm 2007.
Taxiboss: Chockhöj trängselskatten
Mest läst i kategorin
Det ska vara “svårsmält” att välja bilen, menar Svenska Taxiförbundet och hävdar att trängselskatten förvandlats “från styrmedel för bättre miljö till kollekthåv för pengar till ny infrastruktur”, vilket är ett misslyckande, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.
“Konsekvensen av att koppla trängselskatten till finansiering av infrastruktur visar att det finns en målkonflikt. Om privatbilismen minskar kraftigt kommer också intäktskällan att sina, vilket enligt detta synsätt är att betrakta som ett misslyckande. Därmed kan trängselskatten inte höjas rejält så länge som den är knuten till statens och kommunernas investeringsbehov”, säger Claudio Skubla i pressmeddelandet, där kravet alltså framförs på att trängselskatten chockhöjs samtidigt som politikerna bör fokusera på att gynna taxi och övrig kollektivtrafik.
“En vanlig invändning mot taxi är att prisnivån kan upplevas som hög. Men om taxiresan kan göras snabbare, billigare och mer pålitlig, vilket den blir med minskad trängsel, blir det tydligt att taxi är en självklar del av kollektivtrafiken. Om taxi dessutom befrias ifrån trängselskatten och släpps in fullt ut i kollektivkörfälten kan kollektivtrafiken bli ett attraktivt alternativ till privatbilen”, säger Claudio Skubla.
MISSA INTE: Taxiboss rasar mot ålderskrav >
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.