Den nya miljözonen som ska införas på Hornsgatan i Stockholm får mer kritik – denna gång från miljöförvaltningen.
Omtvistad miljözon får ny kritik
Mest läst i kategorin
Det nya området ska bli en “miljözon 2” i januari nästa år efter ett grönblått förslag som ska godkännas i trafiknämnden i morgon, skriver Svenska Dagbladet. Det innebär att bilar måste tillhöra utsläppsklass Euro 5 eller bättre för att få köra på sträckan.
”Grundfelet ligger i regeringsbeslutet som drar mot bensinbilar och inriktar sig på dieselbilar. I stället borde man gett sig på lastbilar som står för drygt tio gånger mer utsläpp än personbilar”, säger Jonas Ericson, projektledare för miljöbilar på miljöförvaltningen till Svd.
För tre månader sedan blev trafikdirektör Jonas Eliasson omplacerad då hans utredning visade att införandet av miljözoner i vissa fall kan stå samhället dyrt och därför inte är ett effektivt grepp för att förbättra miljön, enligt Svd.
Sedan tidigare är det dubbdäcksförbud på Hornsgatan, och den nya miljözonen skulle omfatta samma sträckning.