Allt är sig inte likt, men så särskilt mycket har heller inte hänt. Fortfarande lutar sig lättklädda kvinnor över bilarna som visas upp i en mansdominerad värld.
Krönika: "Kjolen åker upp" på bilsalongen
Mest läst i kategorin
Så ser verkligheten ut. Även i dag. På Internationella kvinnodagen 8 mars, berättar SvD:s Jonas Fröberg.
“Den unga kvinnan ler osäkert in i kameralinsen. Hon lutar sig mot en Fiat 500 och kjolen åker upp lite och visar skinn långt upp på låren. En äldre man stannar till. Kvinnans avstängda ögon försöker le mot honom, medan han tar fram sin mobilkamera och omsorgsfullt riktar den mot hennes bröst.”
Bilden är densamma, i stort sett, vid de olika montrarna.
Hos Maserati, Rolls Royce, Alfa Romeo, Jeep, Ssangyong och Dodge.
Och så vidare.
“Kvinnor står inte där för att berätta om säkerhetsutrustningen eller om det senaste kvartalsresultatet. De har en uppgift: Att stå så lättklädda och i så utmanande poser som möjligt. De är reducerade till objekt för männens ögon”, konstaterar Jonas Fröberg, som betraktar spektaklet för Svenska Dagbladets räkning alltså.
Han berättar också – som exempel – att av 20 personer i Fiat Chryslers lednignsgrupp är EN kvinna.
MISSA INTE: Täckelsen av för Volvos nya storsäljare >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.