Den 11 februari stängde Båtmässan i Göteborg. Enligt dem själva andas båtbranschen framtidstro. Men signalerar branschen då en riktig bild av verkligheten?
Båtbranschen riskerar lura sig själva och sina kunder
Mest läst i kategorin
Båtbranschen är en av de mest konjunkturkänsliga branscherna vi har i Svensk ekonomi.
Båtlivet är visserligen en av landets största folkrörelser. Men det är samtidigt en folkrörelse som totalt bygger på fritid, hobby och extrapengar i plånboken.
Högt prioriterat
I familjeekonomin är båtlivet känslomässigt högt prioriterat. Sommaren i skärgården och båtturerna med vattenskidåkning, över till grannarna eller bara en tu-man-hand-sväng med kärestan värderas högt på våra emotionella prioriteringslistor.
Men när ekonomin börjar kärva och extrapengarna behövs till hyra, mat och kläder, då ryker båtlivet snabbt.
Sist in – först ut, som någon sa om båtbranschen.
Den som säger att Sveriges privatekonomiska läge i dag är fyllt med glass och godis, hen ljuger. Ett sådant påstående kanske gäller en liten del av befolkningen, den som lärt sig dra ekonomisk nytta av kärva tider.
Snålblåst
För den stora massan av landets befolkning, blåser det dock snålare runt hörnen. Höjda räntor är en faktor som driver på. En inflation som under det senare 1,5 åren har gjort matkassen på Ica 25 procent dyrare, är en annan.
Och till råga på allt, bankernas tuffare inställning till dig som vill ta ett privatlån.
Efter Båtmässans stängning kom nyhetsmejlet med rubriken “Branschen andas framtidstro”. Mejlet är sedan en innehållslös textmassa som desperat försöker få oss som läsare att tro att båtbranschen mår bra.
50 procent försäljningstapp
Med strofer som “tiotusentals besökare” försöker PR-folket skapa en wow-känsla ur besökarantalet. När jag tittar på verklighetens siffror berättar de sanningen, om en 14 procentig nedgång från förra året.
Berättelsen om båtvärldens välstånd fortsätter. “Många kontrakt”. “Flera offerter”. “Försäljning på golvet”. Många är orden som försöker förklä verklighetens dryga 50 procentiga försäljningstapp jämfört med båtmässan 2023.
Och mässan gör absolut inte något dåligt jobb med sina aktiviteter. Tvärtom bjuder de den båthungrige Svensson på ett trevligt skyltfönster där hen kan drömma sig bort.
Men någonstans måste ändå till slut en gris kallas för en gris. Det går inte att sminka den i all evinnerlighet för att försöka dölja att den faktiskt bara är en gris.
Jag förstår självklart att mässan gör vad de kan för att hålla humöret uppe. Både på sig själva, för branschen (som de facto betalar deras existens) och för att besökarna ska bli glada – de som slutligen ska stå för hela alltets kostnader.
Kraftig nedgång
Vad Båtmässan ägnar sig åt är just att bara prata glass och ballonger när båtbranschens verklighet under det senaste året visar på en affärsnedgång på 55 procent.
Många båttillverkare har pausat sina fabriker och försöker sälja av gamla lager och redovisar det desperat som nyförsäljning.
80 procent av all försäljning har lånefinansierats
Båtbranschen är också en lånetyngd värld. Siffror från de banker som engagerat sig i olika former av båtlån, pekar mot att ungefär 80 procent av alla affärer som gjorts under de senaste åren, på något sätt finansierats via lån.
För de som lagt på en skvätt på huset, är kanske inte faran är omedelbar. Men den båtägare som tagit ett blancolån, känner nog snart en känsla av att ha kissat i byxorna.
Att köpa båt är absolut ett val som den enskilde konsumenten gör. Men den ska också ges en ärlig bild av vad den kastar sig in i.
Vill båtbranschen se sig själv som en seriös värld där de inte bara desperat försöker se om sitt interna hus, utan även är en bransch som vill konsumenten det bästa, är det nog läge att inte prata så mycket om den där glassen och de där ballongerna när verkligheten är något helt annat.
Det är inte bra
Kanske det istället är dags att säga som det är – även båtbranschen är i en lågkonjunktur som vi alla tillsammans får hjälpas åt att reda ut.
Annars är risken stor att de konsumenter som efter ett båtköp, upptäcker att båtbranschen bara var en sminkad gris, aldrig kommer tillbaka igen.
Hur mycket glass och ballonger som än utlovas.
Läs också:
Den svenska båttillverkaren räddad (Dagens PS)
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.