“Vi grundade ett nätverk för influencers – av influencers.”
De brinner för att hjälpa sina kunder
Mest läst i kategorin
I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.
Berätta om företaget.
“Troot Network grundades 2014 med målsättningen att skapa en tjänst som är bättre för både influencers och annonsörerna. De globala och nordiska YouTube-nätverken kunde inte hålla de löften de gav till sina influencers och sålde deras deras kanaler främst som ett mediautrymme utan att ta hänsyn till influencernas identitet och det varumärke de skapat. Vårt uppdrag är att erbjuda en omfattande service så att både kunder och influencers gynnas, samtidigt som de skapar äkta, högkvalitativt innehåll som deras följare älskar.”
“Vi vill också hjälpa våra influencers att utvecklas som innehållsskapare och hjälpa våra kunder att nå bättre resultat. Vårt nätverk ägs också av influencers, bland andra profilerna bakom internationella Youtube-kanalen ”Dudesons” med totalt cirka fem miljoner följare. Vi grundade ett nätverk för influencers – av influencers.”
Vad blir nästa steg?
“Vi har haft mycket stark tillväxt i Finland, och nu har vi fått fotfäste och ser stark tillväxt även i Sverige. Nästa steg blir sedan att ta vårt omfattande serviceutbud till den bredare, nordiska regionen. Vi strävar efter att öka våra kampanjers storlek och skapa dessa på nordisk basis tillsammans med lokala talanger. Men som sagt: Sverige först ut efter Finland.”
Bästa entreprenörstips?
Joona: “Det är viktigt att tro på dig själv och bygga ett tillförlitligt team runt dig, som delar dina värderingar och din glöd. För att lyckas måste du känna dig själv och förstå andra också. Det är också viktigt att lära känna igen och kompensera för eventuella svagheter. Jag hittar inspiration i andra människor och i den allmänna andan att få saker att hända. Utöver detta vill jag erbjuda människor möjlighet att lyckas.”
Christofer: “Instämmer med Joona. Ett bra tips är också att lyssna på andra man har förtroende för, men inte för mycket. Det finns alltid personer som kommer att tvivla på din idé och försöka påverka den. Då är det viktigt att fokusera och inte bli för spretig.”
Värsta fallgropen?
Joona: “Försök inte vara oföränderlig. Att erkänna dina egna gränser är viktigt för att kunna se efter andra. Det är svårt att främja välbefinnande i din omgivning om du inte trivs bra själv.”
Christofer: “Det finns inga genvägar till att lyckas. Man kan inte bli lite gravid. Därför är det viktigt att man går in i sitt projekt med hull och hår. Att inte lyckas ska inte vara ett möjligt scenario. Satsa så mycket du kan eller ‘keep your day job’.”
Finansiering – vad bör man tänka på?
“Vi vill behålla vårt finansiella oberoende, vilket innebär att vi inte har tagit betydande extern finansiering. Genom att upprätthålla ägandet garanterar vi att vi kan göra saker på vår väg nu och i framtiden. På så sätt kan vi fortsätta främja de värderingar som vi bygger på i första hand.”
Var ser ni er själva och företaget om fem år?
“Vi vill vara en av de största och mest inflytelserika medieorganisationerna i Norden.”
Vem ska vara nästa Veckans Entreprenör – och varför?
Joona: “Kristo Ovaska, grundare och koncernchef på Smartly.io. Han har gjort ett fantastiskt jobb på att utveckla digitala medier.”
Christofer: “Petter Stordalen. För att han fortsätter att sprida positiv energi, sunda värderingar, engagemang och arbetstillfällen i Sverige.”
Namn: Joona Haatainen
Yrke: Grundare och vd för Troot Network
Ålder: 26 år
Bor: Helsingfors
Civilstånd: Gift och har två barn.
Gör helst: Åker skateboard, konst och litteratur, och umgås med familjen.
Gör helst inte: Jag vill inte att mitt liv ska vara bara om arbete, så jag strävar också efter att värdera andra saker i livet.
Det vet ingen vet om mig: Jag drömmer om livet och långa längdskidåkningsturer på landsbygden.
Namn: Christofer Båge
Yrke: Country Manager Troot Network
Ålder: 39 år
Bor: Saltsjöbaden
Civilstånd: Gift och har två barn.
Gör helst: Åker skidor eller vistas i skärgården med vänner och familj.
Gör helst inte: En sak för mycket.
Läs mer om Joonas och Christofers företag nedan:
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.