E-handeln växer men många svenska småföretag hakar inte på trenden med online-försäljning, ofta på grund av okunskap.
Därför säljer svenska småföretag inte online
Mest läst i kategorin
Slutsatsen i en ny rapport är att att hälften av de svenska små och medelstora företagen saknar kunskap för online-försäljning och att omkring en tredjedel avstår från försäljning på nätet.
Undersökningen är framtagen av IHM Business School och utförd av Origo Group på uppdrag av Amazon och Swedish E-Commerce Academy.
Svensk e-handel fortsätter växa
Samtidigt fortsätter e-handelns tillväxt. Enligt E-barometern från Postnord ökade omsättningen i e-handeln i Sverige med 150 procent från 2016 till 2021.
Swedish E-Commerce Academy, som startar 5 april, syftar till att ge små och medelstora företag kunskap för att lyckas med sin e-handel.
“E-handeln växer snabbt världen över och många vill locka till sig kunder. Det betyder att fler har blivit bättre på anpassa sina erbjudanden, men för att kunna fortsätta vara framgångsrika behöver svenska e-handlare göra mer för att förstå det land eller länder de ska expandera till, så att de kan vara relevanta för de kunder som finns där”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.
Läs mer i pressmeddelandet.
Läs även: Postnord: Så mycket växte e-handeln i fjol
Läs vidare: Postnord gör sitt bästa resultat hittills
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.