Politikerna sviker. Besluten går åt fel håll. För mycket av ansvaret läggs på företagen. Kritiken är hård mot regeringen.
Därför sågar branschen regeringen
Mest läst i kategorin
Att oppositionen klagar på regeringen och deras politik hör till spelet. Det ingår så att säga i arbetsbeskrivningen för en opposition.
När hela branscher, starka delar av näringslivet går till storm mot en regeringspolitik som kortsiktigt ser ut att gynna dem, är det mer ögonbrynshöjande.
Där är vi nu när det gäller transporter, drivmedel och reduktionsplikt.
När Transportföretagen höll riksmöte i veckan lyfte vd Marcus Dahlsten den årliga hållbarhetsundersökning organisationen gör.
Den visar att 84 procent av företagen inom transportsektorn anser hållbarhetsfrågan viktig.
För stort ansvar
Samtidigt anser en majoritet att politikerna inte gett branschen tillräckligt med stöd för att ställa om till mer hållbara transporter.
85 procent av företagarna känner att de väntas ta ”en för stor del” av klimatproblemen och den gröna omställningen.
”Transportsektorn har under en lång tid tagit på sig ledartröjan för den gröna omställningen. Vi kan däremot inte ensamma lösa denna fråga”, slog Tina Thorsell, samhällspolitisk chef för Transportföretagen, fast.
”Det är tydligt att politiken under en lång tid lämnat över allt ansvar på branschen”.
Senaste nytt
”Höga ambitioner”
Även Drivkraft Sverige är kritisk mot regeringens politik i sin rapport ”Omställningsbarometern”.
”Drivkraft Sveriges medlemmar Circle K, OKQ8, Preem och St1 har höga ambitioner och bygger nya laddstationer för både personbilar och lastbilar i snabb takt. I september 2023 stod de för ungefär 25 procent av Sveriges samlade publika laddpunkter för snabbladdning”, säger Thomas Schölin, ansvarig för E-mobility hos Drivkraft Sverige.
Minuspoäng regeringen
Drivkraft Sverige har varit negativ till den sänkning av reduktionsplikten för drivmedel som regeringen nu genomför.
I den remissrunda som genomfördes sade man nej till sänkningarna.
“Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med cirka tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med cirka 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024”, sade Anders Norén, hållbarhetschef hos Drivkraft Sverige, då.
”Oreda och osäkerhet”
“Att kraftigt sänka reduktionsplikten under åren 2024-2026 och därefter slopa de redan fastslagna nivåerna för 2027-2030 skapar stor oreda och osäkerhet för drivmedelsbranschen och hela näringslivet i stort”, slog Drivkraft Sverige fast.
”Det leder till en ökad risk för redan gjorda och planerade investeringar. Förslaget beaktar inte drivmedelsbranschens behov av långsiktighet och det industripolitiska perspektivet saknas helt”, underströk Anders Norén.
Läs även:
Klimatforskare: Reduktionsplikten skövlar regnskog – Dagens PS
Regeringens miljömål leder till högre dieselpriser – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.