Dagens PS

Därför gillar vi inte en del choklad – och vissa kavajer

Våra politiska åsikter styr vad vi gillar i kläder och smak
Snygg kavaj – men sitter den på rätt politiker? I så fall är chansen större att du fortsätter att tycka att den är snygg, visar ny forskning. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 dec. 2024Publicerad: 03 dec. 2024

”Blockpolitik” har vi hört talas om. ”Blockchoklad” också. Men det är först nu som vi fått sambandet förklarat för oss.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är i en studie från Linköpings universitet som sambanden avtäcks och tydliggörs.

Studien heter ”Politically contaminated clothes, chocolates and charities: Distancing from neutral products liked by outgroup or ingroup partisans” och har publicerats i Personality and Social Psychology Bulletin.

Långt och invecklat men kanske nödvändigt för att etablera sambandet. Så här är det.

Påverkar mer än vi trott

Forskare vid Linköpings universitet har undersökt människors inställning till olika produkter – som choklad – före och efter att produkten kopplats till personer eller grupper med skilda politiska åsikter.

Resultatet visar att politiskt avståndstagande påverkar mer än vi kanske tror.

”Det handlar mindre om att du söker dig till det som din egen sida gillar och mer om att du undviker det som gillas av motståndarsidan”, förklarar Arvid Erlandsson, forskare vid Linköpings universitet.

ANNONS

Senaste nytt

Fel politiker = fulare kläder

I en delstudie fick drygt 600 deltagare först se ett antal bilder på personer, med dolda ansikten, som bar kläder i formell stil.

ANNONS

Studiedeltagarna fick sedan bedöma design, passform och färg och hur gärna de skulle köpa kläderna. De fick också uttrycka sin åsikt om olika politiska partier.

Därefter värderades kläderna på nytt, men den här gången avslöjades att de dolda ansiktena tillhörde kända svenska politiker.

Resultatet?

Kläder som bars av en politiker från det parti som deltagarna gillade minst, upplevdes nu som mindre snygga än vid första bedömningen.

Choklad? Samma sak

Drygt 800 deltagare fick även poängsätta åtta kända chokladmärken och ange sin politiska inställning.

I en andra omgång fick en grupp veta vilken choklad deras politiska motståndare hade tyckt bäst om i en pilotundersökning.

En annan grupp fick i stället veta vilken chokladsort det egna politiska lägret föredrog.

När en ny bedömning gjordes visade det sig att choklad som gillades av politiska meningsmotståndare blev betydligt mindre tilltalande.

ANNONS

Sorter som gillades av personer med samma politiska åsikter blev däremot inte mer populära.

Det visade sig också att tendensen att ta avstånd från sådant som politiska motståndare gillar förstärktes ytterligare när deltagarna observerades av animerade ansikten från samma politisk hemvist.

Forskarnas slutsats är att människor lägger stor vikt vid hur vi framstår inför andra.

”Vetskapen om det kanske kan göra att man tänker sig för en extra gång, i stället för att bara gå på magkänsla”, menar Arvid Erlandsson.

Även om det gäller choklad.

Här är årets modejulklapp. Dagens PS

Lindt erkänner falskspel – “finaste ingredienserna är bara fluff”. Dagens PS

Chokladjättens blytunga hemlis: “Bedräglig marknadsföring”. News55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]