”Blockpolitik” har vi hört talas om. ”Blockchoklad” också. Men det är först nu som vi fått sambandet förklarat för oss.
Därför gillar vi inte en del choklad – och vissa kavajer
Mest läst i kategorin
Det är i en studie från Linköpings universitet som sambanden avtäcks och tydliggörs.
Studien heter ”Politically contaminated clothes, chocolates and charities: Distancing from neutral products liked by outgroup or ingroup partisans” och har publicerats i Personality and Social Psychology Bulletin.
Långt och invecklat men kanske nödvändigt för att etablera sambandet. Så här är det.
Påverkar mer än vi trott
Forskare vid Linköpings universitet har undersökt människors inställning till olika produkter – som choklad – före och efter att produkten kopplats till personer eller grupper med skilda politiska åsikter.
Resultatet visar att politiskt avståndstagande påverkar mer än vi kanske tror.
”Det handlar mindre om att du söker dig till det som din egen sida gillar och mer om att du undviker det som gillas av motståndarsidan”, förklarar Arvid Erlandsson, forskare vid Linköpings universitet.
Senaste nytt
Fel politiker = fulare kläder
I en delstudie fick drygt 600 deltagare först se ett antal bilder på personer, med dolda ansikten, som bar kläder i formell stil.
Studiedeltagarna fick sedan bedöma design, passform och färg och hur gärna de skulle köpa kläderna. De fick också uttrycka sin åsikt om olika politiska partier.
Därefter värderades kläderna på nytt, men den här gången avslöjades att de dolda ansiktena tillhörde kända svenska politiker.
Resultatet?
Kläder som bars av en politiker från det parti som deltagarna gillade minst, upplevdes nu som mindre snygga än vid första bedömningen.
Choklad? Samma sak
Drygt 800 deltagare fick även poängsätta åtta kända chokladmärken och ange sin politiska inställning.
I en andra omgång fick en grupp veta vilken choklad deras politiska motståndare hade tyckt bäst om i en pilotundersökning.
En annan grupp fick i stället veta vilken chokladsort det egna politiska lägret föredrog.
När en ny bedömning gjordes visade det sig att choklad som gillades av politiska meningsmotståndare blev betydligt mindre tilltalande.
Sorter som gillades av personer med samma politiska åsikter blev däremot inte mer populära.
Det visade sig också att tendensen att ta avstånd från sådant som politiska motståndare gillar förstärktes ytterligare när deltagarna observerades av animerade ansikten från samma politisk hemvist.
Forskarnas slutsats är att människor lägger stor vikt vid hur vi framstår inför andra.
”Vetskapen om det kanske kan göra att man tänker sig för en extra gång, i stället för att bara gå på magkänsla”, menar Arvid Erlandsson.
Även om det gäller choklad.
Här är årets modejulklapp. Dagens PS
Lindt erkänner falskspel – “finaste ingredienserna är bara fluff”. Dagens PS
Chokladjättens blytunga hemlis: “Bedräglig marknadsföring”. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.