Dagens PS

Roliga företag får fler kunder

Roy & Roger hade inte alltid flyt, men nu är det bevisat enligt denna undersökning. Företag som använder humor i sin kommunikation och som uppfattas roliga får fler kunder. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 juni 2022Publicerad: 16 juni 2022

Konsumenter föredrar roliga företag. Men cheferna vågar inte använda sig av humor. De mungipehöjande beskeden kommer från Oracle.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Oracle har frågat 12 000 personer i 14 länder, däribland Sverige, och svaren är entydiga.
72 procent av konsumenterna föredrar ett varumärke som är roligare än konkurrenternas.
Det har de dock inte mycket för.
95 procent av företagsledarna vågar inte använda humor i sina kundkontakter.

Det som sker i sak är att varumärken som använder humör skapar en unik identitet och relation till sina kunder och belönas för det.
Mer konservativa och, i kundens ögon, tråkiga företag halkar efter.

“Enorm effekt”

– Vi ser att företag alltmer använder humor i såväl marknadsföring som i direkt kommunikation med både nya och befintliga kunder, konstaterar Sonia Schilling hos Oracle.
– Om humorn används på rätt sätt har den en enorm effekt och skapar ett fantastiskt blickfång i en tid när alla slåss om konsumenternas uppmärksamhet.

Speciellt yngre konsumenter vill ha underhållande företag. I de grupperna svarar 91 procent att de föredrar roliga varumärken.

Chefer vågar inte

Men gensvaret från företagsledarna är klent. 95 procent av företagsledarna som svarat i undersökningen vågar inte använda humor i sina kundrelationer och endast 20 procent väljer att använda sig av humor i annonser och marknadsföring.

Samtidigt konstaterar Oracles Sonia Schilling att det kan handla om hårfina distinktioner.
– Gränsen mellan klyschigt och roligt är väldigt tunn och det är nog därför som många företagsledare drar sig för att skoja. Samtidigt blir det mer och mer osäkert vad man egentligen kan skoja om. Det kan drabba ett företag hårt om det görs på fel sätt, erkänner Schilling.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]