Dagens PS

Därför bekänner kända varumärken färg

Färg allt viktigare i varumärken
Icas koncernchef Nina Jönsson på taket – om än inte för att kolla att det är rätt färg i Ica-loggan. Färg blir annars allt viktigare i varumärken. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Kvalitet och innehåll, hållbarhet och pris? Jojo. Men glöm inte färgen. I marknadsföringen får den allt större betydelse.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett flygbolag – gissa vilket – vill att dess varumärkes färg ska heta ”Turkish airlines red”.

Turismsatsningen ”Upptäck Puerto Rico” beställde en färg – Puerto Rico Sunshine – som man tänkte skulle påminna om att Puerto Ricos väder aldrig gör någon besviken.

Två exempel på hur färg anses viktig i marknadsföring och profilering.

När man anser det är ett vanligt drag att lyfta luren och ringa Pantone Institute, i hög grad synonymt med färg i marknadsföring och varumärken.

Läs även: Världens mest svåruttalade varumärken. Dagens PS

Ny signaturfärg

Valentino är ett varumärke man jobbat med, berättar vice vd Laurie Pressman hos Robb Report.

Där handlade det om att ta fram en andra signaturfärg för att komplettera den röda märkets grundare varit identifierad med.

“Han bad oss ​​omtolka det ur en samtida synvinkel, hur en designer som kommer in kan omtolka grundarens vision”, säger Pressman.

ANNONS

Förslaget blev en lysande, chockerande rosa – men kan man verkligen äga en färg, ha upphovsrätten?

“Ingen äger en färg, men de kan varumärkesmärka den för speciella användningsområden om de kan bevisa att färgen är så utmärkande för deras varumärke i varje land”, säger Pressman och hänvisar till Veuve Clicquots problem i domstolar över hela EU.

ANNONS

Senaste nytt

Kollar juridiken

Det är lättare att ringa in en färgs namn och använda som utgångspunkt för en process.

”Då går vi igenom benämningarna som är aktuella juridiskt, för att se till att ingen är varumärkesskyddad och ser till att inte göra intrång”, berättar Pressman och tar ett exempel.

”Vi hade en som hette Tabasco och ett företag kontaktade oss om att vi inte kunde använda namnet på det sättet, så vi bytte det till Hot sauce”.

Vad är en färg?

Ett annat exempel är en fransk chef för ett vinkompani som sett hur man använde en färg man kallade Champagne.

”Han frågade om vi inte kunde tänka oss att ändra namnet, även om det inte var varumärkesskyddat”.

ANNONS

Frågan om vad en färg är och inte är, är ändå central – och komplicerad.

Färgerna varierar exempelvis beroende på vilket material och i vilka media de visas.

Pressman hänvisar till Tiffany som mest använder sin karaktäristiska nyans på kartong, vilket gör det enklare – men när färgen visas på en skärm får den en annan nyans.

Nya format problem

Flera företag som arbetar med ”digital first” får problem längre fram, konstaterar Laurie Pressman.

“De insåg förmodligen aldrig att de skulle behöva en fysisk färg och tänkte inte på att deras exakta färg är omöjlig att uppnå i den verkliga världen, i tryckfärger eller på textilier”, konstaterar hon.

Knivigt med saxar

Så där håller vi väl inte på i Norden i alla fall?

Åjo.

ANNONS

Ett exempel är Fiskars, med rötter från 1649, som tillverkar saxar och annat med glatt orange handtag.

Det har man gjort sedan 1967 och ingen annan kan göra saxar i den färgen i varken Finland, Norden, USA eller Kanada efter att Fiskars registrerat färgen som sin på saxar.

Tack för kaffet – om det är 8B5C29

Och när Valio presenterade ”Magrapporten” hösten 2023, handlade den som en liten del faktiskt om färg på kaffe.

58 procent av kvinnorna i åldern 16-24 år vill ha havredryck i kaffet liksom 15 procent av männen.

Men färgen på kaffet efter ihällning är viktig, konstaterade Valio som lät undersöka vilken exakt nyans av kaffe som är den vanligaste och alltså mest populära.

8B5C29 enligt HEX-kodningen, visade sig vara svaret på den gåtan, ett exakt värde utkristalliserat bland mer än 16 miljoner unika färger.

Läs mer:

Här är den trendigaste färgen 2024. Dagens PS

ANNONS

Kaffe, javisst – men bara i den här färgen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]