Svenska företags webbplatser är överlag bra – men har flera brister som behöver åtgärdas, visar en ny rankning.
Därför är svenska företags webbplatser bättre än genomsnittet
Mest läst i kategorin
125 börsnoterade svenska företag har rankats och deras webbplatser bedömts av Comprend, detta utifrån kapitalmarknadens och jobbsökandes krav.
Företagen på den svenska listan får i genomsnitt 49,1 av 100 poäng, strax högre än europeiska snittpoängen på 47 poäng. Finland kan stoltsera med högst resultat – hela 59,5 poäng.
Bra på att bygga förtroende
Öppenhet och transparens inom områden som bolagsstyrning och presentation av företagen står ut. Svenska företag är enligt Comprend särskilt duktiga på att presentera sina verksamheter med tydligt beskrivna syften och mål – vilket i sin tur kan bygga förtroende hos investerare, kunder och leverantörer.
Svenska bolag är också bra på att presentera hållbarhetsstrategier och förklara deras roll i den övergripande företagsstrategin. Men endast 28 procent är bra på att kommunicera ut hur man uppfyller sina hållbarhetsmål.
Senaste nytt
Finns förbättringar att göra
Andra områden som behöver förbättras rör bland annat investerarkommunikationen – information om riskhantering, finansiella mål och strategi – som ses som den största utmaningen för många av bolagen. Här uppfyller endast 35 procent av företagen kriterierna.
För investerares, analytikers och allmänhetens skull behöver företagen enligt Comprend bli bättre på att presentera sammanfattningar av information från rapporter och presentationer direkt på sina webbplatser.
Större tillgänglighet av sådan information skulle främja transparens och ökar förtroendet för företaget, menar Comprend.
Brister i mångfald
När det gäller press och media samt karriärinformation ligger svenska företag fortsatt under det europeiska genomsnittet.
Bolagen uppfyller i snitt 42 procent av kriterierna, jämfört med 51 procent för alla bolag på Europe 500-listan.
Särskilt efter ligger man i att presentera information om mångfaldsarbetet i webbplatsens karriärsektion – endast 58 procent gör så.
83 procent av respondenterna i Comprends karriärenkät tycker att sådan information är viktig för att arbetsplatser ska kännas attraktiva.
Läs mer: Hund på jobbet – hetare än någonsin
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.