Tar det lång tid innan hantverkaren kommer? Det är bra. En ny undersökning visar att många av dem kör för fort och kan vara en trafikfara.
Därför är det bra om hantverkaren är sen
Mest läst i kategorin
Det är en ny forskningsstudie från VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, som granskat arbetsmiljö och säkerhet när hantverkare och omsorgspersonal reser i jobbet.
Rapporten är den första i sitt slag i Sverige och innehåller en del anmärkningsvärda resultat.
Tre typer av studier
Totalt har över 2 000 personer deltagit i tre olika typer av studier.
Data har samlats in via GPS kring hur, var och var man kör. Sedan har alla fått svara på en enkät och det har kompletterats med djupintervjuer.
Jämför man hantverkare och omsorgspersonal – personal i hemtjänst och hemsjukvård – kör hantverkare längre men vid färre tillfällen.
Dessutom kör de oftare för fort.
Senaste nytt
Lösa föremål i bilarna
64 procent av hantverkarnas bilar har möjlighet till säker förankring av allt de har med sig, men i flertalet bilar finns ändå lösa föremål som kan bli en trafikfara.
”Den bristande lastförankringen är ett resultat som sticker ut. Även om det finns möjlighet till säker förankring är det många som inte bryr sig om det”, säger projektledaren Anna Anund.
Svårt hålla sig vakna
Det finns även fysiska faktorer som påverkar hantverkarna och därmed trafiksäkerheten.
30 procent säger att de lider av måttliga eller stora besvär av värk och muskelspänningar och lika många har ont i nedre delen av ryggen.
37 procent säger att de får otillräckligt med sömn och 15 procent att de fått kämpa för att hålla sig vakna minst 2-4 gånger den senaste månaden.
Stressar mer
När det gäller omsorgspersonal har de större problem med stress och sömnighet än hantverkarna.
49 procent lider av värk eller muskelspänningar och 58 procent sover för lite.
En av fyra – 23 procent – har fått kämpa för att hålla sig vakna minst 2-4 gånger den senaste månaden.
”Det är ett resultat som sticker ut även om det inte är lika höga värden som vi sett i tidigare undersökningar för bussförare” säger Anna Anund.
Fakta – VTI-studien i sammanfattning
Hantverkare
30 procent uppgav att de led av måttliga eller stora besvär av värk och muskelspänningar, 30 procent att de har ont i nedre delen av ryggen, 37 procent att de får otillräckligt med sömn och 15 procent att de fått kämpa för att hålla sig vakna minst 2-4 gånger den senaste månaden.
Omsorgspersonal
49 procent uppgav att de led av värk eller muskelspänningar, 46 procent att de hade värk i nedre delen av ryggen och 58 procent att de upplevde att de får för lite sömn. 23 procent hade fått kämpa för att hålla sig vakna minst 2-4 gånger den senaste månaden.
(Källa: VTI:s rapport ”Hantverkares och omsorgspersonals resor i tjänsten: Fokus på arbetsmiljö och säkerhet”)
Hastighetsgräns – men du behöver inte bry dig. Dagens PS
Därför är svensken laglydigast i trafiken. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.