När svenska konsumenter drar åt svångremmen fortsätter det danska premiumvarumärket Lakrids by Bülow att växa. Med en smart mix av egna butiker, e-handel och återförsäljare har företaget hittat en framgångsformel som fungerar även i tuffare tider.
Danskt godis tar över Europa – så blev lyxig lakrits en god affär
![Lakrids by Bülows svenska vd Fredrik Nilsson berättar om fjolårets framgångar för Dagens PS. (Foto: Lakrids by Bülow)](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FBild-2025-02-09T160310.612.png&w=1200&q=75)
![Edvard Lundkvist](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F11%2FUnknown-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Dagens PS har pratat med vd Fredrik Nilsson för att få reda på mer om succén.
Med rötter på den danska ön Bornholm har Lakrids by Bülow utvecklats från ett lokalt hantverksföretag till en internationell aktör inom premiumkonfektyr.
Under ledning av Fredrik har företaget expanderat kraftigt på flera europeiska marknader – inte minst i Storbritannien där omsättningen nästan fördubblades under det senaste året.
![Lakrits](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/Bild-2025-02-09T160927.566-1024x512.png)
Robust affärsmodell nyckeln till framgång
“Vi har en riktigt bra balans mellan olika försäljningskanaler”, förklarar Fredrik Nilsson. “Ungefär en tredjedel säljs genom våra egna butiker, en tredjedel via vår e-handel och en tredjedel genom återförsäljare. Det skapar en väldigt robust affärsmodell.”
Strategin har visat sig särskilt framgångsrik i Tyskland, som nu står för 37 procent av företagets totala försäljning. Trots den starka positionen finns fortfarande stor tillväxtpotential – nio av tio tyskar känner ännu inte till varumärket.
Läs mer: Lars Lerin spränger alla ramar. Dagens PS
Den välbalanserade försäljningsstrategin har visat sig vara särskilt värdefull under ekonomiskt turbulenta tider. Medan vissa återförsäljare kan uppleva tillfälliga nedgångar, kompenseras detta ofta av ökad direktförsäljning genom egna kanaler.
Företagets egna butiker, strategiskt placerade på attraktiva adresser som Nybrogatan i Stockholm, fungerar dessutom som viktiga varumärkesambassadörer.
Om Fredrik Nilsson
Ålder: 44 år
Roll: Vd för Lakrids by Bülow sedan 2017, tidigare arbetat för Nestlé i olika delar av världen
Bor: Danmark, men är uppvuxen i Skåne
Aktuell: Leder företagets internationella expansion med fokus på Storbritannien, USA och Tyskland
Privat: Blir trebarnsfar i sommar och tränar för att springa över Öresundsbron
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Rider på dansk matkulturvåg
En viktig framgångsfaktor är kopplingen till det danska köket och designtraditionen. Köpenhamn har under senare år etablerat sig som en gastronomisk huvudstad, med restauranger som Noma i spetsen. Det har gynnat även Lakrids by Bülow.
“Det danska har blivit synonymt med mat och design i världsklass”, säger Fredrik Nilsson. “Vi erbjuder en möjlighet att ta del av den danska matupplevelsen till ett mer tillgängligt pris. Alla kan kanske inte äta på Noma eller köpa danska designmöbler, men våra produkter gör det möjligt för fler att få en smak av dansk kvalitet.”
![Lakrits](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/Bild-2025-02-09T161408.612-1024x512.png)
Denna demokratisering av dansk matkultur har visat sig vara en särskilt framgångsrik strategi på den brittiska marknaden, där intresset för nordisk design och mathantverk växer stadigt.
Samarbetet med prestigefyllda återförsäljare som Selfridges, John Lewis och Harvey Nichols har ytterligare stärkt varumärkets position i premiumsegmentet.
Läs mer: Klarna kokar inifrån – “Många väntar på att casha ut”. Realtid
Från Nestlé till Lakrids by Bülow
Fredrik Nilsson tog över rodret på Lakrids by Bülow 2017 efter en internationell karriär inom livsmedelsjätten Nestlé, där han bland annat var finansdirektör för Nespresso Norden och senare vd för verksamheten i Danmark. Hans erfarenhet av att bygga premiumvarumärken har varit värdefull i utvecklingen av lakritsmärket.
“Vi fokuserar mycket på gåvomarknaden”, berättar han. “I princip alla våra marknader visar att människor köper premiumkonfektyr som present åtminstone en gång per år. Det är en viktig del av vår affär.”
Med sin bakgrund från Nestlé och Nespresso har Nilsson bred erfarenhet av att arbeta med premiumvarumärken i olika kulturer.
Efter att ha bott och arbetat i Schweiz, Norge och Dubai, och med uppdrag i över 40 olika länder, har han utvecklat en djup förståelse för hur man anpassar ett premiumkoncept till olika marknader.
Expansion fortsätter trots ekonomisk oro
Trots att många konsumenter känner av inflation och höga räntor fortsätter Lakrids by Bülow att växa. I Storbritannien har företaget nyligen etablerat tre egna butiker och inlett samarbete med lyxvaruhuskedjan Selfridges, John Lewis och Harvey Nichols. Nu står Irland på tur för expansion.
“Vi kan naturligtvis inte fördubbla omsättningen varje år, men vi kommer fortsätta hålla mycket höga tillväxttakter”, säger Fredrik Nilsson. “Vår modell med flera försäljningskanaler ger oss flexibilitet att anpassa oss efter olika marknadsförutsättningar.”
Den svenska kronans försvagning har medfört vissa utmaningar på hemmamarknaden, där produkterna kan upplevas som relativt dyra. Trots detta har företaget valt att hålla lägre priser i Sverige jämfört med andra marknader – en 220-kronorsburk i Danmark kostar exempelvis 180 kronor i Sverige.
Inför framtiden ser Fredrik Nilsson stora möjligheter att fortsätta växa, särskilt på de marknader där premiumkonfektyr har en stark tradition. “I länder som Tyskland, Belgien och Frankrike finns redan en etablerad kultur kring kvalitetsgodis och choklad.”
Om Lakrids by Bülow:
• Grundat 2007 på Bornholm av Johan Bülow
• Tillverkar premiumlakrits och chokladdragerad lakrits
• Tyskland är största marknad med 37% av försäljningen
• Tre huvudsakliga försäljningskanaler: egna butiker, e-handel och återförsäljare
• Stark tillväxt i Storbritannien med nästan fördubblad omsättning senaste året och ännu starkare tillväxt i USA med en ökning på 119 procent
• Producerar alla produkter i Danmark
• Fokus på premiumsegmentet och gåvomarknaden
Starkt koncept bakom Lakrids by Bülow
För företag som vill bygga ett starkt varumärke inom premiumprodukter delar Fredrik Nilsson med sig av en viktig lärdom från Lakrids by Bülows resa. Det handlar om att vara kompromisslös när det gäller varumärkets tydlighet.
“Det aldrig ska råda något tvivel om vem avsändaren är. Oavsett om det gäller butiksinredning eller produktförpackningar ska vårt DNA vara omedelbart igenkännbart. Men det räcker inte att bara vara annorlunda. Innovationen måste vara relevant och skapa värde för kunden”, förklarar han.
Läs även: Biografen – nästan som en katastroffilm. Dagens PS
![Edvard Lundkvist](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F11%2FUnknown-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
![Edvard Lundkvist](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F11%2FUnknown-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.