Det är dålig service som gäller när amerikanska bolag nyanställer. Nu visar det sig att arbetsgivarna har fått orutinerad personal.
Dålig service när amerikanska bolag nyanställer
Mest läst i kategorin
Många blev av med jobbet under pandemin men i USA har ekonomin åter lyckats hämta hem de 22 miljoner jobb som förlorades tidigt i pandemin, skriver Wall Street Journal.
Dålig service till kunderna
Det betyder dock inte att allt är som tidigare eftersom många nyanställda är orutinerade och därmed erbjuder dålig service till kunderna. På pappret har företagen alltså lyckats fylla alla tomma tjänster, och mer därtill, men i verkligheten har de ofta tillsatt personer på tjänster där personen i fråga inte passar in.
“Vi har förlorat en hel generation av kunskap i pandemin”, Henk Hartong som äger Hometown Food och har samtidigt utökat utbildningen i sina fabriker, som tillverkar kakor och andra livsmedel.
Stort problem inom flygindustrin
Inom flygindustrin är problemet ännu större. Trots att flygbolagen anställt tiotusentals nya arbetare under det senaste ett och ett halvt åren så klagar flygbolagschefer att de inte har den personal de behöver, vilket stör servicen och försenar planerna på att hänga med i den ökade efterfrågan inom industrin.
JetBlue Airways vill till exempel få sina anställda med högre tjänsteår att hjälpa till att utbilda nyanställda.
“Vi gör saker som är fokuserade på att överbrygga den erfarenhetsklyftan”, uppger Joanna Geraghty, chief operating officer på JetBlue Airways.
Många tvekar att investera
Samtidigt tvekar många företag med att investera miljarder dollar i anställningar och utbildningar när Federal Reserve höjer räntorna för att minska inflationen.
“Vi har inte haft ett tidigare fall med en global störning av den ekonomiska aktiviteten, där vi ökar efterfrågan för att förhindra en depression och nu försöker sätta ihop bitarna igen”, säger Brad Hershbein, ekonom vid W.E. Upjohn Institute for Employment Research.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.