Många branscher genomgår idag sin största transformation i modern tid. Känns den frasen bekant? Inte så konstigt.
Dags för dinosaurierna att kliva ur sin komfortzon
Mest läst i kategorin
Den och liknande fraser proklamerades flera år innan pandemin och syftade då till exempel på utvecklingen inom handeln med sjunkande trafik till handelsplatserna, konkurrens mellan online och offline, och ett ökat fokus på hållbarhet och impact.
Det var många inom den fysiska handeln som ansträngde sig för att förstå utvecklingen och hur man ska förhålla sig till den.
Samtidigt höjdes rösterna i media kring handelsdöden där de bland annat refererade till de tomma butikslokalerna med brunpapper i skyltfönsterna.
Retail är bara ett exempel på bransch i raden av bolag som kämpar för att anpassa sig till det nya normala och de snabbt förändrade förutsättningarna.
Många bolag har bristande självinsikt
När man under en föreläsning nyligen frågade åhörarna om de uppfattade att deras företag befann sig i ett stabilt eller föränderligt system samt var prioriteringarna låg, kom svaret att de var i det föränderliga där intraprenörer verkar och nya idéer tas fram och testas för att säkerställa framtida relevans.
Men på följdfrågan om hur arbetet var strukturerat på bolaget och var budgeten fanns, så visade det sig att verksamheten och medlen fanns i det stabila systemet, där hierarkin arbetar förutsägbart enligt affärsplanen och mindre utrymme för förändring finns.
I alltför många fall handlar det om att man gärna vill framstå som förändringsbenägen, och att förändring och innovation ses som något positivt och prioriterat – så länge det inte direkt påverkar ens eget jobb eller slår direkt på de egna KPI:erna.
Problemet är dessvärre ofta att man inte samverkar internt och det uppstår lätt en krock och dragkamp mellan effektivitet och innovation/utveckling. Men mer om det i kommande krönika.
Många bolag har vidare inte stödjande processer för att effektivt hitta synergierna mellan det så kallade stabila och föränderliga systemet.
Senaste nytt
Förändring kan uppfattas jobbigt
Det finns studier som pekar på att vi människor generellt sett inte gillar förändringar utan trivs när vi har kontroll.
Då blir det problematiskt när den kringliggande förändringen i samhället direkt eller indirekt sätter press på företag att också förändras. Nutiden blir mer komplex och framtiden mindre förutsägbar.
Glöm tidigare erfarenheter
Det kanske låter väl drastiskt och är väl något av en överdrift.
Men det behövs en väckarklocka för att få företag att vakna till liv och inse att man inte kan harva på som alltid och förlita sig på tidigare erfarenheter på samma sätt idag som för några år sedan.
Den där väckarklockan bör egentligen ringa hela tiden. För företagen bör hela tiden läsa av vad som får kunderna att “give a sh*it”.
Det är “giveashitability” som lockar kunderna
Det som fick dem att bry sig igår, kan vara helt irrelevant idag. Det är därför företag hela tiden behöver arbeta med giveashitability.
Gamla trygga arbetssätt börjar kännas förlegade
Detta leder till att chefer och ledare allt oftare behöver se över hur de arbetar, allt från de interna processerna, systemstöd till dataanalys, KPI:er och hur beslut fattas.
Utöver det behöver man inventera vilka kompetenser som behövs på kort och lång sikt och hur man håller sig uppdaterad för att fortsätta vara relevant mot kunderna som sin tur också ändrar beteendet.
Förändring tar tid
Det finns två aspekter av en digital transformation som är avgörande: engagemang från ledare och enighet kring värdet som står på spel. Alltså att förstå varför och sen känna sig engagerad till det.
Att säkra dessa element är svårt om ledare är skeptiska till att de nödvändiga investeringarna i tid och pengar är värda det. Vidare måste någon form av uthållighet finnas med i bilden för att lyckas.
När vi ger oss in i förändringsprocesser sitter ingen på facit och vi varken kan eller ska förlita oss på de gamla sanningarna.
Vinnarna anpassar sig. Dinosaurierna hamnar på efterkälken.
Det finns helt klart en risk att företag som lever kvar i det förgångna och krampaktigt håller kvar i förlegade affärsmodeller hamnar på efterkälken.
Vinnarna blir de som har förmågan att anpassa sig och vågar utmana gamla sanningar och som kan kapitalisera på den prediktiva förståelsen som lägger grunden för ett lyckat förändringsarbete.
Veckans krönikörer:
Relaterade artiklar:
Så undviker svenska företag risken för konkurs. Dagens PS
Detta är en krönika publicerad på Dagens PS. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte Dagens PS uppfattning.
Detta är en krönika publicerad på Dagens PS. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte Dagens PS uppfattning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.