Nu ska Zmarta svara på kritik om sin marknadsföring. Konsumentverket anser den ”vilseledande”. Under tiden talar Zmarta hellre om…plastpåsar.
Dags att leverera ett zmart svar
Mest läst i kategorin
Har man adressen Polisgatan 4 är det kanske inte konstigt att man vill hålla ordning på omgivningen. Det gäller Zmarta, som dock får kritik för sin marknadsföring från Konsumentverket.
”Teckna skydd och säkra din ekonomi” är, liksom ”Trygga din ekonomi”, påståenden som är vilseledande från lån- och försäkringsföretaget Zmarta, menar Konsumentverket.
”Måna om att följa reglerna”
”Bra att alla branschaktörer får tydliga riktlinjer från Konsumentverket och vi är alltid måna om att följa dem. Vi kommer att justera vår marknadsföring så att den ligger i linje med Konsumentverkets rekommendationer”, skriver Zmartas jurist Therese Axelryd i ett mejl till Resumé.
Senast denna vecka, mer exakt 19 november, ska Zmarta lämna sina förklaringar till Konsumentverket.
Under tiden engagerar sig Zmarta i den nyligen slopade plastpåseskatten. Skatten, en av få miljömotiverade beslut som fick en snabb och genomgripande effekt, slopades som bekant 1 november.
Besökt 100 butikskedjor
Nu har Zmarta slitit skosulor genom att besöka 100 butikskedjor i Stockholm, före och efter att plastpåseskatten försvunnit.
81 av dem säljer inga plastkassar och går bort – men av de 19 som gör det har 13 struntat i att sänka priset på kassarna sedan skatten försvann.
”Vår genomgång behövs”
”Plastpåseskatten har varit väldigt omdebatterad och när den sänks så förväntas butikerna också göra det. Det är också därför vi gör den här undersökningen. Vår genomgång visar tydligt att det behövs”, säger Ola Söderlind, hushållsekonom på Zmarta i ett pressmeddelande.
Skatten infördes i maj 2020 och svenskarna gick snabbt från att handla plastkassar för 3 miljarder kronor per år till 700 miljoner. Snittanvändningen av påsar sjönk från 74 till 17 per person och år.
Gift dig och få lägre boränta. News55
Bostadssmockan: Rekorddyrt för husägare. Dagens PS
Konsumentverket rasar: Sluta lura kunderna. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.