Sänkt reduktionsplikt har sänkt priserna på bensin och diesel. Men det är en tillfällig lättnad. Nu ingår en återgång i regeringens kalkyler.
Då blir diesel dyrare igen
Mest läst i kategorin
När regeringen kraftigt sänkte reduktionsplikten vid årsskiftet slog det hårt mot biodrivmedelsbranschen.
Enligt branschföreningen Svenska bioenergiföreningen har företag i branschen stoppat investeringar på cirka 20 miljarder kronor.
”Marknaden är mer eller mindre borta”, säger Sven Löchen, vd för bioenergiföretaget Renfuel, hos SR.
Nu kan det finnas anledning att damma av investeringsplanerna igen.
Infördes för klimatet
2018 infördes reduktionsplikten, ett format för att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, diesel och, numera, även flygfotogen.
Sverige har varit det land i EU som haft högst inblandning i syfte att bidra till de långsiktiga klimatmålen.
2022 hade vi 30,5 procent inblandning i diesel och 7,8 procent i bensin.
Planen var att nå 66 procent för diesel och 28 procent för bensin om klimatmålen till år 2030 skulle kunna nås.
Viktigt i valet
Men i valrörelsen 2022 lovade högerpartierna sänkta nivåer och sedan årsskiftet är Sverige på miniminivån av inblandning, 6 procent för bensin och diesel, 3,5 för flygfotogen.
Sänkta bensin- och dieselpriser skulle ge fler röster – även om priset skulle bli ökade utsläpp.
När den nya högerregeringen sedan, i slutet av 2023, skulle presentera sin klimathandlingsplan, var löftet att nå nollutsläpp år 2045.
Hur det skulle ske var oklart, det skulle behövas ”en kombination av flera olika styrmedel samtidigt”, förklarade miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Ändå noll år 2045
I samband med att planen presenterades visade miljöministern en bild över en kurva där Sveriges utsläpp faller brant från 2027 och fram till år 2045, där den når utlovad nollnivå.
En sådan utveckling skulle innebära att Sverige de facto klarar både sina åtaganden mot EU och de långsiktiga klimatmål Sveriges riksdag satt upp.
”För första gången någonsin finns nu en handlingsplan som skapar förutsättningar för att klara Sveriges klimatmål och för att nå hela vägen till nettonollutsläpp”, sade Pourmokhtari stolt vid presskonferensen.
Har inte redovisats
Regeringen har låtit Energimyndigheten skapa de underlag och beräkningar som ligger bakom klimathandlingsplanens kurva.
Nu avslöjar DN att det finns beräkningar som inte redovisas i regeringens klimathandlingsplan.
Det visar sig då att bakom regeringens kurva där utsläppen faller kraftigt finns en kalkyl där – tadam – reduktionsplikten höjs åren 2027-2030 för att sedan ligga kvar på den nya, högre nivån fram till år 2045.
Dieseln tillbaka på höga nivåer
Reduktionsplikten höjs stegvis från den nyligen sänkta nivån på 6 procent till 26,9 procent för diesel och 14,4 procent för bensin.
”Det bygger på beräkningsmodellen för reduktionsplikt – ja. Men det är inte ett antagande om höjd reduktionsplikt. Reduktionsplikten har redan funnits så det finns ju sätt att räkna på utsläppsutrymmet utifrån den modellen. Men man kan uppnå den utsläppsminskningen genom flera olika styrmedel”, kommenterar nu miljöministern.
Dieseln tar slut efter chocksänkt pris – Dagens PS
Billigare diesel och krafttag mot elsparkcyklar – Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.