Dyrare bensin och diesel, men utan positiva miljöeffekter. Den utvecklingen varnar branschexperter för. 2026 kan vi vara där.
Då blir bensin och diesel dyrare – igen
Mest läst i kategorin
Reduktionsplikten sänktes till det medvetna priset av ökade utsläpp, men för att leva upp till ett vallöfte.
Nu kan handel med utsläppsrätter komma istället – och resultatet bli högre bränslepriser, men utan de fördelar knutna till förnybara bränslen, som reduktionsplikten innebar.
Varningen kommer från motoristorganisationen M Sverige.
Den här veckan har man lämnat sitt remissvar på Naturvårdsverkets förslag när det gäller hur utsläppsrätter inom den ”icke-handlande” sektorn, ska hanteras.
Nytt EU-direktiv
Utgångspunkten är ett kommande EU-direktiv.
Förändringen innebär att de sektorer som i dag inte handlar med utsläppsrätter, mer konkret vägtransporter och byggnader, ska göra det i ett system som kallas ETS-2.
Under perioden 2026-2029 skulle systemet innebära en ”mjukstart” där priset för utsläpp skulle uppgå till en dryg krona per liter, enligt Naturvårdsverkets bedömning.
Fram till år 2040 ska sedan detta höjas markant för att få oss att köra bil i lägre omfattning och den vägen minska utsläppen.
”En kalldusch”
”Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet”, konstaterar M Sveriges vd Caroline Drabe.
Det nya systemet kräver åtgärder från den svenska regeringen, menar hon.
”När ETS-2 införs bör nationella styrmedel ses över så att inte bränslekostnaderna skenar”, slår Drabe fast.
Dyrare – men utan miljöplus
Eftersom högerregeringen redan sänkt inblandningen till lägsta tänkbara nivå, skulle vi få ett lika fossilt bränsle som tidigare men till ett högre pris.
Samtidigt visar en analys myndigheten Trafikanalys gjort att resmönstren inte påverkas mer än marginellt av höjda priser.
Det är enbart i storstäderna, med fungerande kollektivtrafik, man kan se en nedgång.
I övriga landet, menar M, kör man helt enkelt bil för att man måste.
”Särskilt utsatta”
”Det är viktigt att den svenska implementeringen görs med hänsyn också till svenska utsläppsmål och svenska konsumenter. Utsläppshandeln måste fungera ihop med den nationella politiken för transportsektorns omställning”, säger Caroline Drabe.
Hon ser vilka konsekvenserna blir om man inte säkrar det.
”Annars riskerar hushåll som varken har möjlighet att investera i en elbil eller kan minska på bilresorna att bli särskilt utsatta”, avslutar Caroline Drabe.
Det här vill M Sverige göra istället:
1.Slopa skatten på trafikförsäkringen
2.Inför en skrotningspremie på 10 000 kr för gamla bilar
3.Återinför en klimatbilsbonus
4.Utöka reseavdraget
5.Fyrdubbla glesbygdsavdraget
Läs även:
Bensinen kan i värsta fall kosta 40 kronor litern – Dagens PS
Då blir diesel dyrare igen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.