Dagens PS

Chocksiffror – e-handel med utlandet upp 50 procent

50 procent upp för svensk e-handel med utlandet
Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk handel, konstaterar att de svenska e-handelsköpen från utlandet steg 50 procent 2024. (Foto: Pressbild Svensk handel)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 12 feb. 2025Publicerad: 12 feb. 2025

Svensk e-handel ökade med 11 procent under 2024. Samtidigt exploderade e-handeln med utlandet, konstaterar Svensk handel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är en sammanställning för 2024 i form av E-handelsindikatorn från Svensk handel som nu redovisas.

Där konstaterar man inledningsvis att 71 procent av de svenska konsumenterna e-handlade under en genomsnittlig månad 2024.

Det är en klar ökning – om än från redan tidigare höga nivåer – jämfört med 2023 då motsvarande andel var 68 procent.

Dessutom e-handlar vi nu för något högre belopp. Den genomsnittliga köpesumman per månad och konsument steg från 2 126 kr 2023 till 2 248 kr 2024.

Sammantaget innebär siffrorna at den totala omsättningen i e-handeln steg med 11 procent, från 144 miljarder kr 2023 till 160 miljarder 2024.

Samtliga varukategorier i Svensk handels mätning steg i omsättning, många med kraftiga tal i procent.

Svensk handel påpekar samtidigt att tillväxttalen ska värderas ”med försiktighet” på grund av svaga jämförelsetal från 2023. Det visar sig i att jämfört med 2022 backar i själva verket många kategorier.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

E-handel direkt nödvändigt

ANNONS

”E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, utan också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år, och siffrorna som vi nu publicerar visar på en positiv trend för branschen som helhet. Men än befinner sig många företag fortsatt i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period”, sammanfattar Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk handel.

En betydande del i tillväxten i e-handel har den kraftiga ökningen av nätinköp från utländska e-handelsföretag.

Omsättningen från dessa skattas av Svensk handel till cirka 18 miljarder kr – en ökning med mer än 50 procent jämfört med 2023.

ANNONS

Senaste nytt

En av tio handlar hos Temu och Shein

Det handlar, inte minst, om ökad handel med lågprisaktörer som Temu och Shein.

Svensk handels mätningar visar att ungefär var tionde svensk i åldern 18-89 år handlade från någon av dessa under en genomsnittlig månad. Det innebär över 800 000 konsumenter per månad.

”Det är viktigt att poängtera att inköp från utlandet per definition inte är något dåligt. Svensk handel kommer alltid att stå upp för den fria marknaden. Men givetvis är den explosionsartade ökningen av inköp från giganter som Temu och Shein ett stort orosmoln för såväl stora som små e-handelsaktörer runt om i Sverige och Europa”, menar Per Ljungberg.

”Välkommet agerande”

Ljungberg pekar bland annat på miljöaspekten av att 4,6 miljarder småpaket skeppades till Europa från Temu och Shein under 2024 och vill av flera skäl se ett politiskt agerande.

ANNONS

”Det är högst välkommet att såväl regering som oppositionspartier nu ryter ifrån och står upp för fri konkurrens, hållbarhet och produktsäkerhet”, säger Per Ljungberg.

”Från Svensk handel hoppas vi nu på mer frekventa möten mellan politik, näringsliv och civilsamhälle för att bland annat säkerställa en hållbar e-handel och att konkurrens faktiskt ska ske på lika villkor”.

Shein kan stoppas – utreds av EU. Dagens PS

Shein till Dagens PS: “Delar EU:s mål”. Dagens PS

Trots kritiken – svenska storbanker miljardinvesterar i Temu. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS